Svar till Sofie

Jösses, vad det var skönt att läsa din kommentar!

Jag blir så förbannad och ledsen när jag läser till exempel artikeln, där typ 70 procent ville förbjuda vissa raser: troligtvis har de aldrig känt någon hund av dessa och har ingen aning om vad det är för raser. Men ordet "kamphund" låter läskigt om media skriver det, så då ska man vara emot det. Ursch. Jag undrar om det ens existerar några riktiga kamphundar i Sverige idag. Hur ofta hör vi om folk som ordnar hundslagsmål? För det är ju vad man syftar till.

Du har så rätt, så rätt Sofie, och det var riktigt skönt att läsa.

Och rotteilern som kamphund? Haha, varje gång jag hör det vet jag inte om jag ska skratta eller gråta. Om folk nu måste använda detta hemska begrepp, kan de väl i alla fall ta reda på vad det är för någonting först. Det verkar som de flesta är rädda för kunskap. Sanningen gör nog rätt ont. om man tror benhårt på någonting, såsom farliga kamphundar som äter spädbarn till frukost och femåringar till kvällsmat, måste det kännas fånigt då man upptäcker att dessa "farliga" hundraser är lugna och beskedliga, snälla och helt underbara.

Jag vill slå ett slag för stimulans. Engagerade hundar är snälla och underbara hundar. Engagemang är fysisk träning, regelbundet, men framförallt mental träning. Dessutom är det väldigt roligt. Enkla övningar stimulerar hunden, man behöver inte vara något geni. Har man en hund med mycket energi, såsom galna Bonita, eller flat coats, bordercollie osv, är mental träning jättebra. Tänk dig själv att vara vaken 18 timmar och aldrig göra något annat än att vila, ligga ner, gå några korta rundor och tugga lite på ett ben. Hundar behöver också tänka för att må bra. dessutom, skapar det ju mer kontakt mellan hund och husse/matte. :-] Inte fy skam!

Se gärna dessa länkar:


http://www.youtube.com/watch?v=3Kj3kN2GQ90&feature=related



http://www.youtube.com/watch?v=JcjiL_mLxUk&feature=related



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0