Dop

Nu är valparna fotograferade och kloklippta. Det var en skrikig tillställning, någon sov, de flesta gnällde, några diade på våra fingrar och några få tränade på att yla. Catchy väntade suktande och tålmodigt på att få tillbaka de små. Nu ligger Bonita intill mina fötter medan jag väntar på att kameran ska bli klar med överföringen av alla bilder.

Ett inofficiellt dop har skett också. Alla valpar har fått namn. Jag och Danne valde vår valp. Vi var helt överens. Temat på valpnamnen är Disney, djurnamn från alla möjliga och omöjliga disneyfilmer. :-) Det blir jättebra tror jag.

Valp nr 1 heter Blunder, efter den ursöta fisken i serien om sjöjungfrun Ariel. Då han föddes vägde han 420 gram, och han föddes ca 17:20. Och visst verkar han vara en blunder?



Valp nummer 2 har fått namnet Cleo, egentligen efter guldfisken i Pinnoccio! Men tankarna med namnet var snarare de vattenälskande generna samtr de lååånga vackra ögonfransarna. Vid födseln vägde Cleo 410 gram, och kom till jorden 18:03, enligt min systers anteckningar.



Valp nummer 3 heter numera Ariel och hon vägde vid födseln 260 gram. Ariel är ett namn jag älskar, med tanke på att det lär passa som handen i handsken. Catchygenerna älskar som sagt vatten!



Valp nummer fyra var en liiten svart tik utan några tecken. Hon vägde 285 gram. Vad får en sådan liten sötnos heta, om inte Tingeling?



Valp 5, var som ni minns också en liten hona, och vet ni vem hon är? Hon är vår. Hon heter numera Lady, och valdes på grund utav sitt fina utseende, att hon var stor samt på grund utav att hjärtat sa att hon var rätt. Endast framtiden kan göra om två hjärtan hade fel. Vi var överens. Lady vägde 360 gram och har två små fläckar på sin annars tantecknade bröstkorg.



Valp nummer 6 verkar ha anlag till att bli långhårig, så vad skulle han heta? Ludde, tyckte vi, efter Lady&Luffsens lille son. Men denna Ludde kommer bli både större och sötare, tror ni inte det? Som nyfödd vägde han 430 gram. Sömnig var han i alla fall. Vilken gäspning!



Sista tiken fick mammas favoritnamn, Lafayette. Det är väl egentligen ett killnamn, som i filmen Aristocats, där Lafayette var dektektivhund. Men mamma ska väl också få som hon vill ;-) Namnet är vacker och valpen bedårande. Hon har vitt bröst och vägde 320 gram vid födseln.



Valp 8 heter Triton, men så trött som han var då vi klippte klona borde han heta Trötter. Han sov. Vikten vid födseln var 390 gram, så det är en liten bjässe. Jag undrar om han blir kung över vattnet en dag, eller om han blir ett sjöodjur som sin syster Bonita. :-)



Valp nummer 9 var bjässen, och stor, svart och snäll som han är får han heta Baloo. Passar inte det bra? Viktern var 502 gram... och han blir bara större! Liknar han inte en djungelbjörn?



Den sista valpen vägde 375 gram och var en liten hane. Precis som många andra valpar fick han sitt namn efter en vattenvarelse, fisken Nemo! Förhoppningsvis hittar han sitt drömhem... Jämför storleken på tassen med Dannes tumnagel...! Nu har ju Nemo svalt den på bilden, jag jag han intyga att de är ungefär lika stora.



Så, nu ska jag (äntligen) klicka på "Spara & Publicera", sedan ska jag spela kort med Danne och mamma. Det ska bli kul! Sedan ska vi nog ner och pussa lite till på valparna... man kan inte få nog av dem!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0