Ett djur gör dig odödlig

Jag känner bara att jag vill konfirmera ett påstående. De flesta, när man skaffar djur, avråder en till det. De säger att man är för ung, inte har tid, inte har råd eller att man helt enkel binder upp sig. Men de flesta människor skaffar ändå djur. Katter, hundar, hästar. Nej, man har kanske inte alltid pengar, men istället för att spara 1000 kr kan man spara 500. istället för att köpa åtta nya tröjor i månaden eller fyra par skor, kan man köpa kattmat och kattsand för 300 kr. Man kanske inte är pensionär och går hemma hela dagarna, men en stor del av sin tid är man ändå hemma. Och djur mår bra av att inte alltid ha människorna hemma. Att få lugn och ro. Man kan kompensera frånvaro med närvaro. Föräldrar jobbar, och är ändå föräldrar. De lämnar barnen hemmamen leker i gengälld merpå helger eller drar till fjällen på semestern. Livet handlar om att umgås när vi kan, inte att isolera oss för att vi tror att vi ändå inte kommer hinna umgås.

Jag kommer från en familj uppvuxen med djur. Åren i Växjö har fått mig att sakna mina djur otroligt mycket, och uppskatta dem så oerhört mycket. Mina föräldrar hade varsitt synsätt då vi skaffade hund.
Pappa: Jag skaffar hund när jag är pensionär och har tid.
Mamma: Jag vet aldrig om jag lever så länge, så jag skaffar hund nu medan jag kan.

Jag tror på mamma. Kan du, och vill du, gör det då. Djur kan göra människor lyckliga. Djur gör oss gladare och mindre ensamna. I en värld som är hård, och där allting känns orättvist, vad känns då mysigare än en varm, pälsig vän att krama om? År som vart svåra i mitt liv har underlättats av djur. Aldrig har jag ångrat ett djur. Ett djur är mycket snällare och lojalare än en människa.

Ett gott skratt förlänger livet.
Ett djur får dig att skratta.
Ett djur gör dig odödlig.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Men vem vill leva för alltid =P

2009-09-26 @ 17:33:58
Postat av: Sofie

Jag håller med om att vill man ha djur ska man skaffa! Mitt liv blev inte alls som jag planerade när vi fick hem Birka, nu är jag ensam med henne men jag vet inte hur jag skulle tagit mig igenom krisen utan henne.. Hon är underbar! Jag älskar henne över allt annat!!! Även om hon för tillfället ligger och fiser och stinker på mina fötter ;)

Birka är ett köp som inte kommer ångras, hon har växt fast i mig och jag i henne!

2009-09-29 @ 19:40:49
URL: http://rideronthestorm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0