Hon är bland änglarna

Hon somnade in på vägen till Blå stjärnan. Nu är hon en stjärna som lyser där på sommarhimlen, betraktar oss och ser till att vi är trygga och lyckliga.
 
De senaste veckorna har Catchy varit hängig. Vi har trott att det berodde på värmen. Hon var ändå lite överviktig, och det har varit varmt. Men det fanns en orsak till Catchy hade blivit sjuk.
 
I en vecka har hon varit trött. Glad och härlig, men trött. Lagt sig allt oftare. Vilat. Vi har skyllt på värmen.
 
I lördags åt hon inte sin frukost. Eller sin kvällsmat. Hon låg i stort sett hela dagen. Men under promenaderna var hon glad och lekte lite med sitt koppel. Åt lite gräs och såg sådär nöjd ut som bara hon kunde göra. Hon sov på mammas matta som vanligt.
 
I söndags ville hon inte ha varken frukost eller kvällsmat. Inte heller potatis eller köttet som blev över när mamma skulle fixa grillspett. Då anade vi att någonting var fel. Catchy, som inte vill ha mat... men hon drack. Och hon fick mjölk, som hon drack. Hennes nos blev varmare framåt kvällen och eftermiddagen.
 
Mamma och Catchy gick en långrunda på tu man hand till ängarna. Där fick Catchy vara lös. Där fick hon bada i bäcken. Hon lade sig ner i vattnet. Sedan gick dem hem. Hon var trött, lade sig på köksgolvet. Jag kysste hennes panna och viskade till henne hur mycket jag älskade henne.
 
Idag skulle mamma åka till veterinären på Stig Center för att vaccinera Bonita. Frågade om Catchy och fick rådet att åka in till Blå Stjärnan. På vägen dit somnade Catchy in i bilen. Hon blev åtta år gammal.
 C
Någonting brast. Buken var spänd. Hon hade inte ont. Och det hade inte gjort någon skillnad om vi åkt in tidigare.
 
Catchy blev åtta år. Det var åtta fantastiska år. Och nu är hon en ängel bland de andra. Balou/Dexter och Balder. Bamse och Birka. och Ludde. De glittrar uppe på himlen. De finns med oss. De vandrar hos oss som en skugga och deras trofasta kärlek finns där som en varm filt över hjärtat. Catchy är hos dem nu.
 
Jag kommer alltid att sakna henne. Men jag är så tacksam över alla åtta år. Alla dagar vi haft. Alla tårar hon slickat från mina kinder. Idag är det Lady som tröstar mig. Lady och Bonita.
 
Livet är tomt utan djur. Jag är så lycklig över att ha dem två här hos mig nu. Lady på mina fötter i detta ögonblick. Deras trygga, kärleksfulla närvaro. Gränslösa kärlek.
 
Tack Catchy, för dessa åtta underbara år.
Du vet att du var älskad.

Kommentarer
Postat av: Dan Brickman

Catchy tog sig in i mitt hjärta också. Jag har inte tyckt om en hund så som jag gjorde med Catchy sedan min King. Jag är glad att hon orkade hälsa på mig i söndags och ge mig en slick på handen. Jag är glad att hon har funnits en liten stund i mitt liv även om det var på avstånd. Det är bara det att stunden var alldeles för kort. Vila i frid finaste Catchy och ta hand om King och dina valpar i regnbågens ängar.

Svar: <3
Annie Stumle

2013-07-16 @ 06:27:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0