Leka eller icke leka, det är frågan.

På lunchpromenaden blev Lady utskälld av först en golden och sedan en labrador. Och så hävdar dem att farlighet ligger i rasen...

Nej, riktigt så var det inte. Goldenhunden gick en bra bit bakom oss och ville antagligen vara med när jag och Lady lekte. Vi kastade pinnar, lekte med en tennisboll och hade dragkamp med kopplet. Antagligen stressade detta den andra hunden för den började skälla något otroligt. Dess ägare led av Alvestasyndromet. Han stannade och stod kvar tills vi kommit utom synhåll. Efter en stund kom han inom synhåll igen och stannade även då. jag förstår att hans hund blir stressad av att se andra hundar ha roligt om man gör så med sin hund. Har den någonsin fått leka?

En stund senare började jag leka med Lady igen, och överraskas av att en labrador vill vara med. han stod instängd i sin trädgård och tyckte nog att kopplet såg mycket roligt ut. Den hunden är bara ett par månader äldre än Lady, och fast vi aldrig mötts ute mer än över tomtgränsen är jag ganska säker på att han gärna skulle ha velat vara med. Jag tvivlar dock på att hönan Lady skulle uppskattat det. Den fegisen skulle nog tycka att den ståtliga hunden såg livsfarlig ut.

Att leka är jätteviktigt. Men det är viktigt att det är hunden och hundägaren som leker, det stärker relationen och ledarskapet. Men det ska vara ledaren som styr. Hunden ska när som helst sluta, och vara lyhörd för lekens nyanser. Man kan fostra sin hund väl genom att leka. Man kan leka fram lydnad. Lek är underskattat. De flesta man ser ute verkar tro att hunden bara är på promenad för att kissa lite på var tredje lyktstolpe. Variation och kommunikation är tyvärr mycket underskattat...

Så, vad ska man dra för slutsats?
Ingen, tycker jag. Farliga hundar är hundar som inte aktiveras tillräckligt, som inte uppfostras och som missförstås av sina ägare. Sedan finns det hundar med problem. det största problemet brukar hålla hårt i andra änden av kopplet...

Och det tror jag den där golden retrivern håller med mig om. Jag undrar när den senast fick leka som en normal hund?





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0