Så duktig, så duktig!

Vet ni vad som händer den 18 november? Lady och hennes nio tvillingar fyller 5 månader. Jag trodde att hon var äldre! Tanken slog mig när jag och hon var ute på promnenix förut. Jag tänkte något i stil med: "Jösses vad hon är duktig för att vara fem månader..." och sedan insåg jag, att hon knappast kunde vara fem månader än. Så jag tog upp mobilen och kikade i almanackan. Tur att man lever i ett modernt samhälle!

Men hon är duktig. Hon kan alla de vanliga kommandona, samt många onödiga. Stanna, vänta, ligga, sitta, ge tass, give-me-five, give-me-ten, komma, släppa, spotta ut något, sluta leka, börja leka... sedan är hon så lkäskigt smart. Många aktiveringsövningar går ut på att hunden ska få ögonkontakt med oss, "fråga". Till exempel sätter man hunden och visar en godis, som man för åt sidan. Hunden följer autoimatiskt godisen med blicken. Sedan ska de titta en i ögonen för att få godisen. Jag har gjort övningen då och då, kanske 6-10 gånger sedan Lady kom hit. Inte ofta, även om jag har med samma moment i nästan alla hennes övningar. Numera, när jag gör övningen, ignorerar hon godisen redan från början och stirrar in i mina ögon. Hon bryr sig inte ens om att kolla så att jag verkligen har en godis i handen.

Jag undrar om de andra valparna är lika lättlärda? En ny övning tar Lady max en dag att lära sig, sedan är det bvara att hålla kunskapen i hennes söta, lilla minne. En sak hon är dålig på är "ligg". Har man inte en godisbit tar det ofta lkång tid innan hon lägger sig. Har man en matskål eller en leksak, kastar hon sig ner på marken, gör ett magplask, och far sedan lika fort upp på alla dyra igen, med en exalterad min som säger "jag är duktig, GE MIG!!".

Lady är jätteduktig på att hålla sig. Hon är väldigt morgontrött, och vill gärna inte gå ut om mornarna. Men när hon väl är ute är hon pigg och glad. Och så går man in igen... och gissa vem som springer till sängen! Rumsren är hon inte riktigt, eftersom att hon protestkissar. Om jag och danne sitter i soffan, eller står och kramas, brukar hon skälla till för att få vår uppmärksamhet. När hon inte får det smiter hon i väg två meter och kissar. Pressar ut det lilla hon har, oftast knappt en decimeter i diameter. Sedan skäms hon, för hon gömmer sig i ett hörn intill soffan och ser olycklig ut tills vi torkat upp det. Men jag tror inte det dröjer längre tills mattorna får flytta upp från förrådet till vardagsrummet igen.

Hur går det för de andra valparna? Det var längesedan vi hörde någonting nu. Ni kan väl höra av er?

Vad tiden går fort! Nyss vägde hon inte ens 8 kg!


Kommentarer
Postat av: Dan Brickman

Var det inte den goa hunden som skulle ha nervtabletter enligt vetrinären?



..suck.. :(

2010-11-05 @ 20:58:25
Postat av: Georg

Vilka duktiga valpföräldrar ni är. Med den träningen och all kontakt med er som hon får, kommer hom att bli en fin och klok hund. vore alla hundägare som ni , skulle det knappast finnas några problemhundar.

2010-11-05 @ 21:25:48
Postat av: Annie Brickman

Tack Georg! Både jag och Danne tycker att hund är ett stort ansvar - men ett underbart ansvar som skänker mycket vardagsnytta och glädje! Och att se Lady glad och duktig gör det verkligen värt all tid man lägger ner!

2010-11-05 @ 23:34:27
URL: http://cannea.blogg.se/
Postat av: Jecka

Har nu börjat på valpkursen än? Hur tycker ni att kursledaren är? ( om det är linn hon heter )

2010-11-08 @ 07:35:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0