Catchy

Catchy är sig själv igen. Vi tänkte åka till veterinären idag men det behövdes alltså inte. Vad felades henne? Det är en hemsk och väldigt pinsam sak, tror vi i varje fall.

I helgen arbetade mamma långhelg. Hundarna var hemma med min lillasyster och vår låtsassyster/hennes kompis, som pluggar i Göteborg och hyr ett rum hos mamma. Som vanligt, när mamma jobbar, bad hon dem att rasta och mata hundarna. Gjorde dem det? Nej, hundarna fick kissa någon enstaka gång på baksidan, men några promenader fick de inte. I söndags fick de ingen mat, förrän mamma kom hem på kvällen. Som ursäkt skyllde de på varandra och på att de "glömt" och "inte hört". Istället satt de vid sina datorer.

Antagligen blev Catchy helt enkelt deprimerad, apatiskt. Det kan lätt hända. Vissa hundar reagerar med att bli stökiga och överenergiska, andra hundar blir helt enkelt apatiska då de inte får uppmärksamhet, kärlek och aktivering. Det är så otroligt pinsamt att något sådant ska hända. Personligen är jag arg och besviken, vilket antagligen är milda känslor jämfört med vad mamma känner. Jag hoppas de båda skäms. De har båda val, särskilt min syster. Hennes kompis/mammas inneboende kan jag ha viss förståelse med. Ändå har de haft hundarna många gånger under det senaste halvåret, och båda flickorna har haft ansvar att ta, ansvar som de inte tagit ordentligt. Jag hoppas verkligen detta aldrig upprepas, men jag tvivlar starkt på att detta blir en engångsförteelse.

En hund är ett ansvar. Har man en hund i en familj, då är det främst föräldrarnas ansvar, men vuxna människor som är hemma med hundarna kan inte skylla på att man "glömmer" eller "inte hört". Det spelar ingen roll om det är kallt ute, jobbigt osv. Då kan man flytta. Hundar förtjänar också ett drägligt liv. 


Kommentarer
Postat av: Dan Brickman

Annie: Linnea och Rebecka har en annan bild om vad som hände. Catchy och Bonita var ute en gång med Rebecka mer än det du skriver. Det var kanske inte tillräckligt men rätt ska kanske vara rätt ;-)



Dock brukar det vara så att en hund bör kunna komma ut och rastas minst en gång var fjärde timme. Det är inte lätt om man jobbar heltid.



Därför kommer jag att skaffa min schäferhanne när jag blir pensionär :-))

2010-12-22 @ 22:52:40
Postat av: Annie

Hur kommer det sig då att det inte var NÅGRA spår i snön? Baksidan är ingen promenad. På 13 timmar.

Nej, de ljuger. Annars hade de berättat samma historia båda två, inte olika versioner som dessutom förändras för varje gång de berättar den.

2010-12-23 @ 01:32:21
Postat av: Jecka

Men seriöst kan ju vara bra om dem växer upp lite och sluta tänka på sig själva. Man borde sätta lås på kylskåpet så att bara din mamma kommer in, så kan hon ge dem mat när hon "kommer ihåg".

2010-12-23 @ 11:34:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0