Antikrundan

Förlåt mig så mycket, men jag måste bara få gnälla lite!

Idag har jag kört vår lilla opel tur och retur till Kalmar. Vi våldgästade inspelningen av Antikrundan, ett program jag alltid tyckt mycket om. Nu är jag imponerad att de över huvud taget sänds. Vi stod i kö sammanlagt 4 timmar för att experterna skulle tycka till om några smycken och min brevkniv. Att människor ens står ut att vänta är imponerande!! Föär när man väl kom fram var det knappast värt det.

Jag ville veta materialen, ursprunget och åldern på föremålen, men allt jag typ fick höra var "Värdelöst". Inga av föremålen jag tog med är värdelösa. De är mycket värdefulla för mig. Men det ekonomiska värdet överstiger antagligen inte ett par hundralappar/st. Men det var ju inte det jag var intresserad av.

Experten jag hamnade hos var extremt arrogant och otrevlig. Han tittade knappt och var helt ointresserad av annat än smyckernas värde. Experten bredvid, å andra sidan, var lika underbar Live som han är i TV. Jag var gråtfärdig när jag gick där ifrån, efter den behandlingen. Hade jag fått prata med den andre hade jag nog inte känt likadant. Jag pratade med honom lite kort om ett av smyckerna, och då var han snäll och rolig. Intresserad av smycket, trots attd et inte var särskilt värdefullt. Vad han berömde, som den andra missade, var hur vackert det är. Men vad spelar ett smyckes utseende för roll? Det är tydligen bara värdet som är intressant.

Nej, jag var så jäkla ledsen och besviken då jag gick därifrån. Jag kommer aldrig mer att besöka en inspelning, oavsett vilka intressanta saker jag kommer över i framtiden. Värderingar har jag inget intresse av, och resten går kanske att ta reda på hos några lokala experter. Utan kö eller nedlåtande girigbukar.

Nåja, nu har jag gnällt. Dags att visa upp lite av bilderna jag tog under dagen.



























































































Här ser ni de två ovan nämnda experterna. Han i rosa tröja pratade med mig. Det var honom jag ogillade så mycket, Han med röd slips var verkligen jättesnäll och jättebra. Likadan Live som då kameran slår på. Det kan man knappast säga om han rosaklädda.



"Värdelös"



Glad, rolig och trevlig!



Min tålmodige älskling som var tvungen att vänta utanför med hunden, som inte var välkommen in i själva lokalen.


Nej. Allt var inte dåligt. Det var mycket trevligt folk där. Bland annat min klasskamrat Jecka och hennes goldenvalp Siri (som var alltför trött för att vara intresserad av stackars Leksugna Lady). Eventuellt får ni se hennes styvmamma i TV i vinter. Hon hade visst något svärd som de ville filma. Det kändes roligt att träffas i kalmar när vi båda hör hemma utanför Växjö. Men så är vi bägge två alldeles för antikintresserade än normalt :-)

Lilla Lady däckade och sov hela hemvägen. På rundan skötte hon sig utmärkt, även om hon verkade tycka att all väntan var mycket tråkig. Men med tanke på alla leenden verkade hennes närvaro i ledet annars ganska uppskattad.

Jaja, nu gäspar jag snart sönder mina stackars käkar. Det har varit en lång och seg dag. Intressant, men tyvärr långt ifrån mina förväntningar. Hoppas att programmet blir mer givande än inspelningen. Fast förresten, ALLT är nog mer givande än inspelningen. Till och med ICAs helårsrapporter skulle vara mer givande (tro mig, har faktisk lyssnat lite på en sådan...)

En sista sak. Jag måste bara klaga på vädret. inte på att det var kallt och blåsigt (det var rätt mysigt), utan
för att det hela tiden pendlade mellan moln och strålande sol: det gjorde det fruktansvärt svårt att göra bilderna bra. De blev antingen under eller överexponerade. Så frölåt före bristande bildkvalité idag. jag är helt enkelt inte tillräckligt duktig på att fotografera ännu.

God natt!

Kommentarer
Postat av: Pappa

Intressant.



Jag har faktiskt gjort samma reflektion när jag sett programmen (missar sällan något)och jag har tyckt att rosa gubben är arrogant. Han blir vääldigt lismande om du har någor riktigt värdefullt med dig. Tror han heter Ribbhagen eller nåt, säkert Andersson från början ;)



Den andra killen verkar mer sympatisk även när kamerorna är på. Han heter Lars Johansson tror jag



Jag kan rekommendera engelska antikrundan: Antiques Roadshow. Jättekul :)

2010-08-25 @ 11:03:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0