Kattloppor!

Geisha har kattloppor. Det är omöjligt att veta hur eller när hon fått dem, men det finns ett receptfritt läkemedel mot det på apoteket för 350kr. Används en gång i månaden i 6 månader. Upptäcktes av en slump. Jag blev helt jäkla paff, för hon kliar sig ju inte och har ingen ecsem (det enda hon någonsin haft är rivsår efter små bebisklor när kattungarna var ett par veckor). Så jag vetefasen om jag tycker det är någon idé att medicinera. Här hemma drabbar det ingen annan än henne, hunden och vi är immuna och så länge hon inte har ont av det ser jag ingen anledning att vidta åtgärder. Hon kommer ju ändå att flytta härifrån inom enm månads tid och utomhus lär hon ändå få det igen.

Det äör ju receptfritt, så märker jag att hon börjar få problem är det bara att köpa det. Veterinären rådde att städa normalt, och sa att "det kan finnas kvar hemma i evigheter" medan häftet säger att lusen lever hela sitt liv på sin bärare vilket jag tolkar som att pälslusen har svårt att leva utanför sin katt. 

Så för tillfället bryr jag mig inte om det. Men jag ska meddela alla som köpt kattungar/haft kontakt med Geisha, att de kan ha fått det via henne. Hundar kan tydligen vara bärare även om de inte själva kan smittas :-P   


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0