Historian om Slaktarhunden

Intresserad av rottweilerns historia?

Jag engagerar mig mycket i hundrasen rottweiler eftersom jag anser att den idag missuppfattas och lätt hamnar i fel händer. Det som fick mig att intressera mig för rasen var då vi köpt Catchy, Ladys mor. Själv har jag aldrig varit rädd för någon hund, oavsett storleken. jag kände inte till rädslan för rottweilern. Vad hände, som fick mig att just engagera mig i rottisen? Catchy har ju både berner och flat i sig, så varför var det rottisen som tog sig in i mitt hjärta?

Jo, det var de otaliga gångerna barn ochg vuxna kom fram och hälsade. De satte sig ner vid Catchy, lät sig pussas och klappade om henne. Men då jag berättade "...hon är hälften rottweiler" flöt många upp och kastade sig ifrån hunden. I mångas ögon blev hon farlig, då de fick veta blandningen, trots att de nyss älskat henne. Dessa reaktioner fick mig att få upp ögonen för hundrasen. varför är den så fruktad? Finns det sanning i att rasen är farlig?

Därför har jag så när vigt mitt liv åt att rentvå rasens rykte. Idag har jag knappt börjat, men jag skriver en hel del små insändare och artiklar till diverse tidningar i ämnet. Jag har läst varje hundbok jag fått fatt på, diskuterar rasen med varje människa villig att lyssna... och jag märker att det finns en djupt rotad skräck för just hundrasen rottweiler. Konstigt, med tanke på att det är Golden retriver som toppar statistiken på hundar som biter människor.

Jag hittade idag en syn på rottweilerns historia. För er som har en rottisblanning kanske lite av det är av intresse. Har man inte rottweiler, men har fördomar, bör man läsa igenom det. Alla fördomar, oavsett ämne, bygger på okunskap. Det är lätt att tro att en Metzgerhund, "slaktarhund" syftar på någonting vidrigt, när det bara var benämningen på yrkesgruppen som mestadels brukade rasen.  Förekommer det en hund i en skräckfilm, är det oftast rottweilern. Detta spär på rädslan för rottweilern.

Vill du veta vad rottisen kommer ifrån och vad den är till för? Då råder jag dig att skumma igenom en text publicerad av några som borde veta.

http://www.rottweilerklubben.se/index.php/rottweilerns-historia


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0