Detta skickade jag precis till GP

Förbud mot att skaffa barn minskar mobbing.
 
Jag har en liten här hemma. Jag ser henne ligga ner, trött efter att ha lekt med sin storasyster. Hon är så vacker där hon vilar, och mitt hjärta värker för henne. Och för det jag vet att hon kanske utsätts för, om några år. Mobbing. Så kallas det när en människa trakasseras. Det kallas rasism om människan diskrimineras på grund av sin rastillhörighet och för sitt ursprung. Det är hemskt, mobbing. Och jag är rädd att min lilla kommer att utsättas för det, någon gång i framtiden.
 
Därför kom jag på en briljant tanke. Helt lysande. Kan vi inte förbjuda människor, i alla fall vissa människor, från att få barn? På så sätt skulle vi kunna se till att endast "rätt" männsikor blev föräldrar. I så fall skulle bara glada barn med god uppfostran gå i skolan. Mobbing skulle inte längre förekomma.
 
Nej, det skulle inte fungera. Det vet ni lika väl som jag. Är det inte lika diskriminerande att diskriminera dem som diskriminerar? Så om detta inte fungerar bland oss människor i Sverige... kan någon förklara varför så många förväntar sig att så ska ske i hundvärlden? Att man, genom rasism och diskriminering, ska få ett bättre hundägarskap i vårt avlånga land?
 
Jag har en liten flicka här hemma. Hon är svart, hårig med mycket långa ben. Hon är en valp på sex månader, och en stor del av min unga familj. Och jag är rädd, för nu börjar hyresvärdar runt om i landet på allvar förbjuda vissa raser i sina hyresrätter. Jag är rädd, för tack vare sådana lagar öppnas nya dörrar. Nya förbud kan införas. Snart är jag och min rottweilerflicka kanske inte välkomna någonstans. Andra människor, som aldrig träffat mig eller min lilla flicka, hävdar att vi inte är välkomna. Att hon, min solstråle, inte är välkommen.
 
Många tror att en ras är farlig. Varje dag möter jag dessa fördomar. Jag och min familj lever med dem, utstår dem, av kärlek till vår lilla flicka. Folk tror en massa, särskilt dem som inte vet. Ju mindre kunskap, desto våldsammare fördomar. Vår flicka är den snällaste i världen. Hon är älskad. Vi har tid för henne och vi går kurser med henne, för att lära både henne och oss själva så mycket som möjligt som kan komma till nytta i det liv vi har framför oss.
 
I det liv många vill ta i från oss. För att vår solstråle är en viss ras. Farlighet, ligger inte i rasen. Farlig är en hund vars ägare inte tar sitt ansvar. Farlig är en hund där ägaren inte brytt sig om grundläggande behov hos hunden. Det är inte hundens fel, att den har en urdålig ägare. Precis som det inte är barnets fel att det har en dålig förälder. Ändå är det hunden som får ta ägarens straff. Ett dödsstraff, avvisning, för ett brott dess ägare begått mot hunden.
 
Den som är för ett förbud har aldrig träffat så kallade "farliga hundar". För alla som varit det, undertecknad inräknad, vet att en farlig hund inte är av en viss ras. Den kan vara vart som helst, i den lilla terriern eller i den stora golden retrivern. Och när den väl bitit är det för sent. Hjälp oss ansvarsfulla hundägare. Vänd er mot förbud. Inför istället hårdare tag mot hundägare som misslyckats i sitt ansvar. Kämpa för preventerande åtgärder, utbildning både för hundägare och för hundrädda. Inför licens, krav på utbildningar. Höj straffen för ägarna vars hundar bitit.
 
Skyll inte på det mobbade barnet, eller barnet som mobbar. Skyll på de vuxna, som brister i sitt ansvar. Som istället för att agera... bara ser på.
 
Annie Brickman, hundägare


Kommentarer
Postat av: Emelie

Så jäkla bra skrivet! Får jag citera dig i min blogg tro, om jag länkar? :)

2011-01-04 @ 01:29:07
URL: http://emeliesportfolio.blogg.se/
Postat av: Dan Brickman

Bra att du avslutar ditt inlägg med bra förslag till åtgärder. Bra skrivet Annie :)

2011-01-04 @ 06:45:55
Postat av: Annie Brickman

Varsågod, det är bara roligt!



Tack!

2011-01-04 @ 15:48:25
URL: http://cannea.blogg.se/
Postat av: Nikitas matte

Bra skrivet, hoppas det blir publicerat!

2011-01-04 @ 22:29:03
Postat av: Nikitas matte, karin

Bra skrivet, hoppas det blir publicerat!

2011-01-04 @ 22:29:49
Postat av: Anonym

Bra skrivet! Obligatorisk körkortsutbildning för hund för varje ny hundägare vore kanske en idé?

2011-01-19 @ 15:53:26
Postat av: Annie Brickman

Någon licens, ja. Även för dem/oss som redan har hund. Att ha haft hund är inte det samma som att vara duktig med hund eller vara en bra hundägare. Hade det varit så, hade gatorna varit mycket, mycket säkrare!!

2011-01-19 @ 16:32:28
URL: http://cannea.blogg.se/
Postat av: Anonym

Du har givetvis alldeles rätt, men det är nog omöjligt (är jag rädd) att övertyga kommunen eller vem det nu är som får stå för de administrativa konstnaderna för att tvinga in alla hundägare på utbildning, för att inte tala om alla (dåliga) hundägare som skulle vägra och hävda att det vore kränkande.

2011-01-25 @ 13:37:48
Postat av: Annie Brickman

Ingenting är omöjligt, bara mer eller mindre svårt. Barnbidrag var en idiotisk tanke på 1600-talet. Allmän pension likaså. Jämlikhet var det också. Allt är möjligt, om man är beredd att kämpa för det.



Tyvär är detta svårt. Det kostar skattepengar att skapa ett nytt syste, sedan förbättra det och att bibehålla det. Jag GILLAR tanken på hundlicens FÖR ALLA, men tvivlar på attd en kommer genomföras. Istället hoppas jag på strängare påföljder för hundägare vars hundar upprepade gånger blivit farliga. Kanske hårdare rättigheter för kennlar att följa hundarna och tvångsomhänderta/köpa tillbaka valpar de sålt. Vi är Sverige är alldeles för rädda att trampa någon på tårna. Under tiden biter hundproblemet av oss våra händer.

2011-01-25 @ 18:19:58
URL: http://cannea.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0