Juldrömmar och vardagsbestyr

Jag längtar efter julen. Jag kom på mig själv med att vädra i luften och tänka på snö förut. Jag längtar efter julgranar, julskinka, levande ljus, julgodis... och framförallt, att få köpa julklappar. Jag älskar julhandeln, att leta efter den där perfekta presenten till just den där personen. I år blir det extra kul. Jag är ingen slösare, och i år har jag sparat bra. I år känner jag att jag inte måste vända på slantarna för att kunna köpa just den där presenten. Ändå är det en utmaning: att hitta det perfektaste, till så lågt pris och till så hög uppskattning som möjligt. Att få något man verkligen önskat sig, är nog det bästa som finns.

Men det finns ju en baksida också. När man får det där man verkligen inte ville ha... då blir man så besviken, och så skäms man på något sätt. För att personen som givit en just det inte känner än - trots att man är nära. Ja, det där med julen är en karusell. Men det är höjdpunkten i den kalla, kalla vintern. Vintern vars slut jag redan ser fram emot.

I år har jag nog fått många av mina innersta önskningar uppfyllda. Jag har fått min bäbis, min valp som jag längtat så länge efter. Jag kan inte tänka mig en tillvaro utan hennes tysta, sömniga närvaro. I natt sov hon mellan mig och Danne. Det händer sällan att hon ligger i sängen (och då ligger hon i fotendan) men det var väldigt mysigt att ha henne där. Jag vågade knappt röra mig, för jag ville att det skulle vara för alltid.

Just nu har vi så mycket plannerat och så mycket på gång att julen känns som en evighet bort. Innan jul kommer det att vara valpkurs varje helg mellan v.45-50, typ. Det är skönt på ett konstigt sett. Det innebär att vi inte kommer att kunna åka någonstans på helgerna då. Vilket är ganska välkommet. Jag kommer att ha fullt upp att göra, och det tror jag att Danne också kommer ha. Jag har minst två uppsatser att skriva, sedan högskoleprovet om 1½ vecka. Ny kurs som börjar v. 45 utöver de två jag redan läser.

Att vara hemma känns skönt. Och jag tror att katten och hunden håller med mig. Danne med. Särskilt Danne. När vardagen srtrular är det skönt att kunna slappna av när man väl är ledig. Man underskattar lätt hur viktigt det är att slappna av! 

Nej, nu ska jag slappna av lite. Det har varit en lång dag. Kanske ska jag kika lite i jotexkatalogen som jag räddade ur Ladys vassa gap, och drömma ännu mer om julen?






72 dagar kvar till julafton.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0