Kattproblemet

Jag fick en väldigt bra kommentar igår, och tack vare den vill jag gärna spallta upp vårt kattproblem för att kanske göra det lite lättare att veta vad det handlar om.

Vår katt är nu 9 månader gammal, och har varit rumsren sedan hon lärde sig gå. Men strax efter första löpet började hon kissa inne. Då var hon 7 ½ månad, ungefär. Till en början höll de samma rytm som löpen, och vi provade p-piller för att se ifall kissandet berodde på revirmarkering.

Kissandet upphörde, ett par veckor. Sedan har de återkommit mer sporadiskt, även innan Catchy kom ner till Växjö. Det enda sambandet vi då lade märke till var att vi helgen innan varit i Göteborg hos min mamma, och första "olyckan" ägde rum på torsdagen eller fredagen.

Om man slår ut ett snitt händer en olycka kanske varannan dag, men vissa dagar händer det flera gånger, andra inte alls.

Vi har sökt i olika forum efter anledningar, och kommit fram till att det borde vara psykiskt eftersom detta verkar vanligare. Hon verkar inte sjuk, men jag vågar inte utesluta det eftersom det enligt vår vetrinär kan bero på en mängd faktorer, bland annat njursten, diabetes, urinvägsinfektion osv.
När det gäller det psykiska har vi gjort vad vi kan. Vi har skurat rent med citron, och ska börja med vitpeppar. Vi har storstädat för att se om hon reagerar på det, men utan synligt resultat. En teori är att hon reagerade för att vi båda arbetar långa dagar lite då och då, men det är väldigt svårt att avgöra om det finns ett samband.

Vad jag och Danne tror kan vara problemet är att hon kan känna att hon inte får tillräckligt mycket uppmärksamhet. Är det det kan det hela utlösas av både att vi jobbar mycket, eftersom vi då är hemma mindre och kan gosa med henne, eller av hunden. Hon kanske tycker att vi gosar för mycket med hunden och för lite med henne. Men som sagt, problemet uppstod före hunden, så att enbart skylla det hela på Catchy känns lite som att skylla på det som verkar enklast.

Vi har varken skurat hennes låda med något konstigt, möblerat om eller förändrat någonting hemma. Visserligen flyttade vi i december, men det var ca 3 månader före problemen uppstod, och då verkade hon snarare överlycklig en rädd och stressad. Det är en väldigt nyfiken och kaxig liten katt vi har.

En sak många föreslår är att hon kanske klagar för att hon är innekatt, men det är rena fördomar. Vi har kollat upp det ordentligt, till och med köpt en bok om just innekatter och deras beteende och behov. Enligt den längtar en katt aldrig ut så länge den inte redan varit ute, bara man utformar bostaden så att den täcker kattens behov. Och det har vi verkligen tänkt igenom. Hon har ett enormt klösträd som hon älskar, en soffa och flera mattor hon får klösa på (fast dem använder hon mest som fäste när hon sträcker på sig), flera favoritliggplatser i fönstren samt i min garderob och under sängen.




Jag gav Danne ett löfte. Om katten inte kissar inne innan fredag, ringer jag och avbokat tiden hon veterinären. Om hon gör det, då går vi dit och reder ut om det är någonting fysiskt. Om hon håller upp tills fredag, tiden avbokas, och hon börjar igen, bokar jag en ny tid.

Under tiden ska Danne verkligen prova att leka, gosa och underhålla katten. På så sätt kan vi ju märka om beteendet beror på understimulans/avundsjuka gentemot hunden eller ej. Jag gosar alltid med katten så fort jag får syn på henne, så jag tänker väl inte göra något speciellt, kanske möjligen leka mer med henne eller hålla undan hudnen medan Danne leker med katten. Jag vill gärna utreda om hon är sjuk eller ej, men jag håller med Danne om att 2000 kronor för att eventuellt inte få veta någontiong inte känns roligt. Men de pengarna gör att jag ändå får veta om hon är frisk eller ej, vilket betyder mycket för mig.

Så ligger det väl till. har jag glömt någonting nu?


Kommentarer
Postat av: Sofia

jag hoppas inte att du tog illa vid dig med min kommentar häromdagen. tänkte bara komma med förslag om hur det kunde tänkas komma sig.. =)

att hon är innekatt har som du säger, inget med saken att göra! Våran lilla tjej trivs bra med att kolla in omgivningen genom fönstret.. =) jag hoppas verkligen att det går över och ni får tillbaka eran kattunge som hon var innan kisseriet. =) det tär på både kattens psyke och erat att behöva ha det så.



LYCKA TILL!!!

/Sofia

2010-05-19 @ 21:24:15
URL: http://sofiakarlsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0