En mysig morgon

Regnet smattrar mot fönsterrutan. Tvättmaskinen surrar och mullrar bakom mig i badrummet. Radion skrålar en av de vanliga dängorna vars namn man aldrig lägger på minnet. Mysigt? Det hade det nog varit på en lördag. Min buss går strax efter tolv. Tills dess räknar jag med att bli av med min återstående huvudvärk. Låt mig beskriva detta vrickade dygn.

I går skulle jag göra presentationen av mitt Projektarbete, och jag hade bara tänkt ta några foton och fixa lite små detaljer på en av prylarna som ingår i det projektarbete jag gjort. Det borde inte ha tagit så lång tid. Halv tre var nog klockan när jag klev i säng. Jag är dock osäker på tiden, jag var för trött för att riktigt lägga det på minnet. Jag avskyr att vara perfektionist. Jag, som bara skulle ta några foton, byggde helt om en pryl, fixande till alla bilder i photoshop, designade en presentation som jag inte ens tänkt på från början samt ställde utt stativ, staffli, lakan och lampa för att ta korten jag skulle använda.

Idag skulle jag upp klockan 7. Helst halv, kvart i. Jag vaknade, men mådde verkligen kasst. Huvudvärk och en trötthet så stor att det knappt gick att få upp ögonen. Har ni varit med om att man är så trött när man vaknar att man somnar om och drömmer om att man går upp? Det hände i alla fall. Men jag steg upp, tog en tablett, en dusch. Då hade huvudvärken stegrats till migrän. Jag gick och lade mig.

Vad gjorde Danne då? Jo, han var lika trött, steg upp samtidigt och gick med hunden. Sotarn skulle komma, så Danne ville städa lite efter gårdagens pluggkväll. Efter det hade han piggnat till såpass mycket att han satte sig vid datorn istället för hos mig i sängen. Han skulle inte börja förrän halv 11.

Sotarn dök upp vid nio. Catchy skällde. Roligt att vakna av. Men jag förstår henne, först ringer ringklockan, sedan en främmande röst i hallen. Och när hon lyssnat på matte och slutat skälla, då kommer ytterligare en okänd röst! Då började hon skälla igen. Men jag fick tyst på henne rätt snabbt. En av dem var nämnligen hundrädd så jag och hunden (och katten, så att hon inte skulle rymma ut genom ytterdörren) var instängda i sovrummet.

Jag somnade om. Hade fortfarande huvudvärk.

Jag drömde en så rolig dröm. Jag, Catchy, danne och min lillasyster satt på en parkbänk (Ja, Catchy med, hon tycker om parkbänkar). Ca 15 meter bort satt en äldre herre med en rottwielerkorsningsvalp på kanske 10-14 veckor i ett koppel. Catchy gnällde och ville dit. Hon började rycka i kopplet.
Då knäppte Danne loss henne, satte på sig hennes halsband och började hoppa runt på marken imiterandes Catchy. Hunden blev så förvånad och sedan glad, att hon glömde valpen och började leka med kopplet istället. Då blev den där valpen jätteavundsjuk och kom springande och var med i leken. Det såg roligt ut. Ägaren kom springande efter och hux flux hade Danne och hann kopplat varsin hund igen - fast fel hund. Jösses, vad jag skrattade. De höll som bäst på att ändra misstaget då Danne väckte mig.

Danne ville bara vara lite social, så jag kämpade med att hålla ögonen öppna. Han lade sig bredvid mig och gosade med katten. Hon spann som ett helt väveri, och började tvätta honom. Efter en stund övergick (för kattens del) de ljuva känslorna i leklust, och hon började jaga Dannes händer. Nu när hon är så stor ser hon riktigt läskig ut när hon gör så, och klorna är ju jättevassa. Aj aj, stackars Danne.
Jag somnade om.

Och vaknade av att en bekant röst skrek "AAAAAnnie! Vi har ett problem". Det var en frustrerad Danne som just upptäckt att katten kissat i soffan, på en del av vår nytvättade tvätt, memn framförallt på ryggstödet. Hna kunde inte ta hand om det, han var tvungen att springa till skolan och göra ett prov (som han pluggat till medan jag skötte mitt). S då fick jag, urtrött och mned ett fortfarande dunkande huvud, ta mig upp ur sängen och kika på förödelsen. Köra det som blivit kissat på i tvätten. Tack vare det här hade Danne nämnligen varken rena kalsonger eller strumpor. Men som sagt, nu surrar maskinen. Katten ska till vetrinären. Jag misstänker urinvägsinfektion, eftersom p-pillren inte fungerade. Hoppas på det, annars får vi väll överväga kastrering. Ska ringa dem på fredag, det är ju stängt i morgon och idag är telefontiden slut. Måste boka ett besök.

Och regnet faller mot fönsterrutan. Himlen är tung och grå. Ändå känner jag att morgonen blev kaotisk men på något sätt mysig just eftersom den blev så vrickad. Det är en morgon jag kommer minnas ett tag framöver. En sådan här misslyckad dag kan ju bara vändas till det bättre. Det får jag hoppas, för jag ska redovisa mitt projektarbete sen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0