Idiot i andra änden av kopplet...

Jag blir så besviken på vissa människor. Jag läste just en artikel där en 10årig flicka på promenad med sin mamma, blev anfallen av en hund. Ja, ni kan ju läsa själva:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6772296.ab

Det är bedrövligt. Att en vuxen människa smiter från en plats där ens hund skadat ett barn. Hundägare som denna ger alla hundägare dåligt rykte. Jag blir så ledsen. Hon flydde från platsen. Hade en munkorg till den anfallande hunden som hon inte hade på. Hade den okopplad.

Jag brukar försvara hundarna, då de mesta fel en hund gör beror på en dålig ägare. Skit i andra änden av kopplet. Men vissa hundar går inte att lita på. Hade hunden munkorg är det ju ganska troligt att den antlingen bitit förut eller att den försökt. Sådana hundar kräver ju ännu mer uppmärksamhet. Jag vet ingenting om hundens mentala hälsa i det här fallet, men jag ifrågasätter ägarens.

En hund som bits, anfaller eller dylikt, har troligtvis blivit felbehandlad. Kanske är det rasen/rasblandningen, att ägarinnan i det här fallet köpte en gullig valp utan att inse att hunden skulle komma att kräva bra och regelbudnen träning för att bli Drömhund som vuxen? Jag läser en underbar bok just nu om valpuppfostran, och jag önskar att fler blivande/nuvarande hundägare läser på om både hundraser och hundbeteende samt uppfostran. Det skulle förhindra sådana här tragedier. Tur att flickan "bara" fick ett köttsår och ärr för livet. Tur? Hm... det är väl inte riktigt rätt ord.

En mindre trolig orsak till en hunda agressiva beteende är att den har något mentalt handikapp. I det här fallet tycks det mig uppenbart att det inte är så, utan skit bakom kopplet. En riktigt funtad människa flyr inte fälltet för att skydda hunden från avlivning eller vad ägarinnan nu tänkte. En riktigt funtad människa stannar, tar på sig ansvaret, för att den vill få hjälp så att samma sak inte upprepas.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0