Ett hett tips

Ifall någon är intresserad av detta onödiga fakta fyllde jag år i måndags. Onödigt, tycker jag själv. Födelsedagar är väldigt överskattade. De var väldigt roligt att fylla år när man var liten och hade stora barnkallas och fick hundratals presenter... men jag har länge tyckt att det snarare är pinsamt än kul. Om någon vill ge mig en påresent kan de göra de för att de gillar/älskar mig, inte för att de känner sig tvugna. Jag sade därför till min pojkvän & sambo att inte köpa någonting till mig.

Men som ni där ute säkert vet: killar lyssnar inte. I meningen: "Danne, köp inte någon födelsedagspresent till mig, det är så onödigt när vi har gemensam ekonomi, det är bätter att spara osv..." hörde han bara "Danne köp...*bla bla bla* en present åt mig... *bla bla bla*". Nej, han hörde nog alldeles utmärkt vad jag sade, men ändå hade han köp en present: den bästa presenten jag kunnat tänka mig, fast jag tänkte mig det inte.

Jag fick en bok. Inte vilken bok som helst utan en bok om just rasen Rottweiler och hur man bör handskas med den på bästa sätt. Den är på engelska, utgiven första gången 2009, så den är rykande färsk. (Fast det är andra utgåvan av samma bok utgiven tidigare, fast uppdaterad). Författaren, Barbara L. McNinch har varit hundtränare i 25 år och har under sin tid inom branchen hunnit lära sig ett och annat. Boken är ingen tråkig eller långrandig faktatet, utan en humoristisk och läsarvänlig bok. Den är tydlig och lite elak och väldigt rak på sak. Den ger konkreta exempel och går in i hur man från början fostrar en hund att vara stolt över. Det är hundpsykologi och pekar ut våra mänskliga fel och brister, hur vi redan från början lär våra hundar olater. Den förklarar hur en valp fungerar och hur man tar reda på sin valps personlighet. Den är egentligen för dem som äger en renrasig rottis ("rottie") eller som funderar på att köpa en sådan, men jag finner så mycket likheter med Catchy att jag blir svag i benen.

Jag rekomenderar den varmt. Den är inte tråkig att läsa den. Danne beställde den på hemsidan adlibris.se för 109 kronor. Den är verkligen prisvärd. Vill du lära dig vem din hund är? Då borde du också läsa den här boken: "Training your Rottweiler".


Training yor Rottweiler

"---After 25 years of instructing pet dog owners and handling and training my own dogs, I wanted to share a kinder, gentler type of training. This training is based on teaching the dog leadership first and obdience second. I wanted a book that average owners can use to edicate thenselves regarding the behavior of Rottweilers-not a book on pedigrees, or breeds. ---"

"There are many rottweilers in this country, some of them from suspect backgrounds. Rottweiler are often bought for the wrong reasons by the wrong people. They are not given enought socialization, and are then expected to understand taht their job is to protect a home or person.
 The rottweiler is one of the most missonderstood breeds in America today" (Och i Sverige, tror jag.)
"it is all too true that the breed can become dangerous and unpredictable in the wrong situation, but before the entire breed is condemned, an eximination of why agressive behaviors occur may help to clear the Rottweiler name."


Kommentarer
Postat av: Sofie

När jag läste det där kände jag mig tvungen att kommentera!!! Min Birka är definitivt inte rottis... haha... Hon liknar visserligen en ibland, men här hemma har jag rakt av en flat! Jag har ju haft renrasig rottis innan, och tro mig. Min lila pärla är retreiver (fast större och starkare!)

Hon har visserligen en del av envisheten från rottis, men det är nog det enda ;)

2010-01-28 @ 07:52:12
URL: http://rideronthestorm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0