Balder är död.

Balder är död.
Med tanke på sitt hjärtproblem kanske det var bäst så. Jag sörjer med hela mitt hjärta. Jag trodde att han skulle få fylla ett år. Men det viktigaste är ändå att han slipper lida. och på den plats där han nu befinner sig har han det antagligen bättre än vad han kunnat få hos oss här i livet.

Det känns konstigt att klappa Catchy, och veta att en av de där små sakerna hon uppfostrade i våras inte längre finns hos oss. Jag sade det till henne: "Din valp är död". Hon förstod inte, men jag gör det, och jag var väldigt nära tårarna. I våras såg jag hur Karin höll den nyfödda valpen i sina händer. Gnuggade honom hårt, försökte få honom att leva. Som i Pongo & de hundraen dalmatinerna. Han var väldigt nära döden då. Men tack vare kunnig hjälp kunde han frälsas till livet. Den här gången var det annorlunda.

Första kloklippningen

Balder, en vecka gammal.

I famnen

På altanen  

 

 
Jag vet inte vad som hände, och kommer troligtvis aldrig att få veta heller. Men det spelar ingen roll nu. Man får lära av sina misstag. Vi lär oss av våra, Balders matte av sina. Jag hoppas att de var lyckliga ihop, att han var lycklig. Av hennes blogg att dömma verkar det tyvärr inte så, men bara för att han var jobbig behöver det inte betyda att kärleken inte fanns där. Det var synd att det blev så fel med honom, inte bara med hans hjärta. Det gör ont att veta hur dåligt det gick för honom. Det är så lätt att säga för en utomstående, men jag sörjer att Balder inte fick den hjälp och fostran han behövde. Han var trots allt en  rottweilerblandning, och de behöver verkligen en stark hand. Får dem det är de de mest underbara vänner man kan tänka sig. Får dem det inte, ja, då blir det såhär.

För mig och mamma, som engagerade oss så mycket i valparna, är det här en läxa som vi måste lära oss av. Som uppfödare kan man inte göra allt, men det är vårt ansvar att se till att valparna kommer till rätt hem. Inte bara till kärleksfulla hem, vilket jag tror att Balder hade. Just hanhundar är ganska jobbiga att handskas med, och innan man skaffar sig en hund måste man veta vad man ger sig in i. Rottweiler är en ökänd ras, just eftersom många ägare inte vet hur mycket arbete man måste lägga ner på dem. Det är inte Balders ägares fel att det blev som det blev, utan vårt. Vi borde ha insett vad som skulle ske.

Ledsen Poserar Latmask syskonkärlek


Därför vill jag ge en eloge till Lina Dirmark och hennes kille, som jag tyvärr inte minns namnet på. de insåg att de inte klarade att fostra balders bror Bamse, men de gav inte upp. De hittade ett nytt hem åt honom. Ett hem där han fick den fostran han behövde. På torsdag ska mamma och Bonita träffa både Lina, Bamse och hans nya ägare. En rapport om det kommer då. Jag trodde fullt och fast på att Bamses första ägare skulle klara honom, men jag hade fel. Däremot hade jag rätt om att de var seriösa hundköpare, som såg vad hunden behövde och insåg att de inte var de bästa för jobbet. Det är svårt att erkänna, till och med för sig själv, att man inte räcker till. Men för hundens bästa krävs det ibland. Tack för det. Bamse har det bra nu, och jag hoppas att Balder får det också, på dethär sorgliga sättet.

Jag vill också slå ett slag för de hundägare som inte vill ha några begränsningar. För de som utvecklas när de skaffar hund, som inte bara ser den söta valpen utan hunden inuti. Sofie, Birkas ägare, har verkligen råkat ut för motgång efter motgång, men rest sig igen och utvecklats. Det var meningen att de skulle vara två om hundägarskapet, men Sofie klarade det själv. Hon har stöttat Birka, och i gengälld har Birka stöttat henne. Finns man där för sin hund, kommer hunden finnas där för en själv. Om du visar för den att du är dess ledare, dess trygghet, då kommer den att följa, lyda och glädja dig under hela sitt liv. Catchy är min glädje, jag är hennes ledare och trygghet. Att nå dit kräver att man vågar lära sig, vågar göra misstag och lära sig av dem. Att man vågar fråga om hjälp. Hjälpen finns där. I form av andra hundägare, hundklubbar, internetsidor, Brukshundsklubbar, valpkurser. Våga fråga. Det är bara då du får svar.

               Valparna

I sommar hoppas jag att jag blir stolt valpförälder. Och jag erkänner att jag är lite orolig för att inte räcka till. För att göra fel. Men genom att plannera detta hundköp kan jag också förbereda mig genom att söka den kunskap jag saknar. Förebygga eventuella problem. När vår valp kommer ska vi, jag och Danne tillsammans, gå på minst ett par valpkurser. Kunskap är ingen börda.

Balder är död. Men vi lever. Låt oss lära oss av honom, minnas honom och älska den lilla, söta valp han var innan vissa saker gick lite snett. Låt oss minnas valpen med de stora öronen, den ulliga pälsen. Låt oss ha en tyst minut för vår valp med de sorgsna ögonen.
Vila i frid, Balder.


Kommentarer
Postat av: Johanna

Jag förstår absolut din känsla, och det var ett av det tuffaste beslut jag någonsin tagit. Det är inte lätt att låta sin bästa vän somna in. Jag älskade Balder så otroligt mycket. Visst hade han sina stunder, Men han var helt otroligt busig och go valp. Jag är dunder ledsen över att han inte fick uppleva sin första snö. Han var verkligen min ögonsten. Och jag gjorde mycket för att ha kvar han, Men psykiskt mådde varken jag eller Balder gott. Jag vet att hans blandras var en otroligt tuff ras. Jag vet att han krävde mycket jobb och mycket träning med hans huvud. Jag ville gå en valp kurs, men jag ville oxå se hur långt han hade kvar innan jag gav mig in på ett halvklart jobb. Jag är var inte den enda som försökte med den lille. Utan jag ville verkligen få honom att vara en trevlig hund som han var mot mig, men ville åxo att andra skulle se det jag såg. tyvärr, så vägrade han samarbeta fast än att jag bad om hjälp av en kille kompis som hade hur stor pli som helst på sina två rotweilers. Jag gav aldrig upp hoppet om Balder. Men efter många om och men kände jag att jag lagt ut mina sista kroner på honom. Tugg ben, två soffor, en säng, kompisars skor, hans kontroller på hjärtat osv osv. Det var väldigt tufft att se han somna in, att han lugnade sig utav min närvaro. Det var jobbigt även för mig även om ni kanske inte ser mig som en bra hund uppfostrans ägare. Jag ber så mycket om ursäkt för detta.



Kram Johanna

2010-01-05 @ 15:47:25
URL: http://meller.blogg.se/
Postat av: Dan Brickman

Det var ju oundvikligt om jag förstod det rätt pga hans sjukdom men likväl är det ledsamt att läsa. Jag gillade verkligen den där stora lunsen till valp, inte minst för att han var så go med lilla Bonita.



Du Johanna behöver inte be om ursäkt. Det är tufft att ha en stor hund. Framför allt om hunden dessutom är obotligt sjuk. Jag hade en jättebjässe till schäferblandning när jag var tonåring och under en period åt han upp allt i sin väg. Dessutom var han rent otroligt egensinnig och stark. Ändå har jag sällan varit så ledsen som när han togs bort och jag glömmer honom aldrig. Balder har det säkert gott därute på andra sidan regnbågsbron. Det sägs att det regnar hundgodis från himlen där och att det växer tuggben i buskarna.



En dag ska jag möta King där och busa med honom i evigheter :-)



Annie och Linneas pappa Dan

2010-01-05 @ 17:56:34
Postat av: Sofie

R.I.P Balder

2010-01-05 @ 21:00:22
URL: http://rideronthestorm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0