Lite julklappstankar & tips

Ursch ursch, vilket underbart men farligt väder. Det är så deprimerande att läsa om alla trafikolyckor och dödsolyckor. Barnvagnar, flygplan... Själv tänker jag lkåta bilen stå så mycket som möjligt. Det går bussar om man ska någonstans. Jag tror att riksen att dö är mindre. Du kan i varje fall inte få en bil i huvudet om du frontalkrockar. Använd bälte. Och sitt inte intill fönstret. Oj, vad det här låter fånigt. :-) Men jag är lite nojjig. Rädd om familj och vänner. Och gör inte som mig, trilla inte över betongrisar. Jag ska till läkaren idag och kika så inget allvarligt hänt. Min rygg gör mer än måttligt ont, så det är en plåga att rasta en överlycklig, tossig valp som älskar snön.

Jag har en liten aning om vad jag ska ge folk i julklapp i år. Och med tanke på det vill jag bara slå ett slag för tankar & avsikter. Vissa säger att det är en klyscha, men det håller jag inte med om: DET ÄR TANKEN SOM RÄKNAS. För mig är det viktigt att en julklapp uppfyller några kriterier:
- Den ska inte vara förutsägbar.
- Personen som får den ska behöva den, eller hett önska sig den.
- Man ska inte köpa något man själv vill ha, utan verkligen fundera på, vad gillar personen? Intressen?
- Ha alltid en tanke bakom.
- Plannera inköpet. Gör inga spontanköp. Det blir mest stressat och ofta inte rätt.

Jag läste någonstans att svenskar varje år lägger ut hundratals, tusentals oönskade julklappar på nätet. Sorgligt, både för den som köpt och den som fått. Ge inte någon en julklapp för att ni känner att ni måste. Det hände mig en gång. Inför julen 2008 kom jag på att jag ville tacka min svärmor för att hon ställt upp för mig under hösten, skjutsat fram och tillbaka, lagat mat osv, fastän vi knappt kände varandra. Jag bestämde mig för att köpa en blomma till henne. Men så råkade det vara ca en månad till jul, och hon fick panik. Hon trodde det var en julklapp, så hon skickade ut Jerry som köpte en julbakbok som dem slog in i smyg och skickade med oss i påsen med Dannes julklappar. Jag blev jätteförvånad på jul, när jag såg paketet. Så råkade Danne berätta det hela. Jag blev inte ett dugg glad. Jag blev jätteledsen. Jag hade försökt vara snäll, och det hade missförståtts totalt. Jag har aldrig använt den där kokboken. Jag förknippar den med tvång och skuldkänslor. Men den står plikttroget i bokhyllan.

Summan av kardemumman: Ha en tanke bakom. En genuin tanke. Annars är risken bara att det blir fel. Vi får väl se hur bra mina egna julklappsköp blir i år. Jag ser det som en utmaning. I år har jag en aning större budget än vanligt, och jag kommer göra en liten utsvävning till en som förtjänar det. Mer säger jag inte! Men annars har jag precs bokat en resa och nu vill jag bygga upp det förlorade sparkapitalet igen. Just nu är mitt sparande strax över 25 Haakonaktier. det är inte fy skam, men jag är girig. Och snål! Jag kanske borde ha fötts till smålänning ändå?

Nä, nu får det vara slut med utsvävningarna. Hunden har fått frukost. Det hade varit skönt om jag också fick i mig lite. Och en stooor, varm kopp kaffe! Go morron och lycka till med julbestyren!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0