Torsdagstankar

Jag läste just en jättesöt artikel på aftonbladet. Om du orkar läsa lägger jag ut en läng här längst ner på sidan. Men oavsett snor jag de två bilderna. De säger egentligen mer om händelsen än vad artikeln gör. De förgyllde min trista huvudvärksdag och fick mig att grubbla lite.

Jag blir så rörd varje gång någonting liknande dyker upp. Vi människor är inte på något sätt förmer än andra djur. Vi är bara mer själviska, mer bekväma och mer skoningslösa än andra varelser. Vi dödar för nöjes skull, vi utplånar arter och förstör vår planet. Vi låter våra gamla släktngar sitta ensamma på ålderdomshem, skyller på skolan för att våra barn inte uppför sig, slänger enorma mängder fräsch mat, slår våra husdjur/boskapsdjur, även våra barn och fruar, vi låter barn fråna ndra länder4 dö av sjukdomar och krig därför att vi inte bryr oss om vad som händer i andra länder... okej, det var nog ett dystert sätt att se på mänskligheten.

Men det finns djur - och många människor - som gör det oväntade. Som bryr sig. Som kämpar. Som förstår och som istället för att trampa i andras fotspår hittar egna vägar, hittar vänskap och sätt att hjälpa andra. Människor och djur som själva blir lyckliga av att göra andra lyckliga. Här har vi ett exempel på det:





Ett stort Tack till alla dessa djur och människor. Om alla vore sådana skulle vi slippa både krig, svält och rasism. Då skulle världen uppnå det omöjliga: den skulle bli rättvis.

Artikeln:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7676607.ab

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0