Nya hem

Tänk dig att du vaknar på morgonen, och vet, att idag ska du få hem familjens nya valp. Tänk dig att du och två syskon kliver upp ur sängen, ivriga att få föräldrarna att sätta sig i bilen och köra till kenneln/uppfödaren, för att hämta den där efterlängtade krabaten... och sedan upptäcka att den där lilla ljuvliga, underbara valpen redan ligger i köket och väntar på dig.

Det blev verklighet för en av valpköparna. Personligen tyckte jag att det var urgulligt! Föräldrarna åkte och hämtade valpen innan barnen vaknat. Mamma blev något förvånad då mobilen ringde och de stod utanför, strax efter åtta på fredag morgon. :-) Jag skulle ha velat se barnens miner!!

Det gick till ungefär så då mamma hämtade hem Catchy. Jag och min syster hade noll koll på när valpen skulle hämtas, så vi var inte alls beredda. Vi och mamma var i stallet, då mamma slår sig för pannan och säger åt oss att hon glömt handla. Vi får en sträng order om att stanna där vi är och inte hitta på något dumt, sedan tar hon bilen och åker. Vi rycker på våra unga axlar (hur gamla var vi? Jag var väl 14, syrran 12) och återgår till vårt älskade travsto som någon vecka senare skulle avlivas på grund utav kroniska besvär i sina ben.

Men när mamma kom tillbaka, ropade hon på oss från stallplanen, och vi skyndade förvånat ut. Och såg henne stå där med ett fånigt leende på läpparna, med den svarta lilla valpen i famnen. Tja, jag log nog lika fånigt. Valpen blev det tröst och det stöd vi småflickor behövde då vår älskade häst fick somna in. En älskad familjemedlem lämnade plats för en annan. Båda lika älskade. Men sorgen blev inte lika tung att hantera när man hade det nya lilla livet som behövde ens kärlek och uppmärksamhet.

Linnéa och Catchy

Nu har jag varit sentimental nog. Här ser ni Linnéa, min lillasyster, och Catchy innan vi fick ta med henne hem. Flera valpar har flyttat nu. På mina stränga order har mamma tagit kort på de nya ägarna tillsammans med sina valpar. Det känns jätteviktigt, tycker jag. Om jag minns rätt har Blunder, Ludde, Triton och Ariel flyttat ut nu. Idag flyttar Lafayette, vad jag vet, och jag tar med mig Lady till Alvesta på söndag. Tingeling flyttar på måndag. Jag vet inte om Balou flyttade igår eller om det blir nu idag. Och resterande två, Nemo och Cleo, letar fortfarande efter DIG. 

Nu ska jag gå och packa en lätt väska. Om tre timmar går bilen, och vi ger oss av hem till min underbara mamma, och till vår ovetande valp och tillika nya familjemedlem.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0