Ett slag för att utvecklas!

Snart är maten klar, och jag sitter här och ler för mig själv. Idag kom ytterligare en familj och besökte valparna. Vem de tar med sig hem (om de väljer någon!) får vi veta i morgon. De verkade jättetrevligak, och det är en sak som jag uppskattar med den familjen, och det är viljan att lära.

Nu har jag inte träffat dem personligen, men över lag är det viljan att utvecklas som gör oss erfarna och duktiga oavsett vad det är vi sysslar med. Ingen föds som världsmästare. För att bli duktig krävs träning, misstag att ta lärdom av, källor att utgå ifrån... men utan viljan att lära blir dessa andra värdelösa.

Det är lätt att tycka att man är duktig, erfaren och så vidare, men det är då man faktiskt riskerar att sluta utvecklas. Det finns alltid nya saker att lära... och vem säger att det just du redan visste var det enda och rätta sättet? Hur erfaren man än är tycker jag alltid att man ska gå till någon plats där man kan utbyta kunskap, tips och idéer. Få inspiration och motivation till vad man än håller på med. I hundvärlden är sådana platser brukshundsklubbar, valpkurser och andra lydnadskurser.

Lärdom blir aldrig för tung att bära, hur mycket man än stoppar i ryggsäcken. Dessutom är ingen hund den andre lik: bara för att man uppfostrat den ena betyder det inte att det går lekande lätt med nästa. Nej, jag vill slå ett slag för alla människor som inte skäms för sin okunnighet eller förblindas av sitt eget ego. (Personligen hoppas jag att det är majoriteten av världens begfolkning, men det vet man ju aldrig...). Jag vill slå ett slag för alla som vill lära sig nya saker. Utmana sig själva. Utvecklas och ta ett steg framåt!


Jag hoppas att min kära mor lägger upp lite nya bilder på de små liven idag. Själv har jag inga att lägga ut... men om en vecka, då är det dags!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0