Kattproblem

Jag drömde att jag och danne hämtat Gandalf i natt.  Men i drömmen var han för liten, så vi hämtade även Tenshi och de andra kattungarna - drömmen hde Gloria och gandalf två syskon, en helsvart och en helgrå bror. Och när Danne väckte mig i morse befann jag mig i drömmen liggande i samma säng, fast med en kattunge på bröstet. Så jag försökte att inte vakna. men Danne lyckades väcka mig ändå. Suck! Det som var så mysigt!

Det är kul att tolka sina drömmar. Jag vet nämnligen varför jag drömde som jag gjorde. jag och mamma pratade för ett par dagar sedan om när, hur och var vi skulle hämta hem vår lille pälsboll. Och såhär blir det. Vecka 44 har jag och Danne höstlov. Då kommer vi och hämtar honom, kombinerat med att hämta ut mitt körkort på posten. Det som gör lite ont är att Gandalf fortfarande är väldigt liten då, bara 9 veckor. Men å andra sidan, hämtas han redan då får han tid med oss och behöver inte vara så mycket ensam i början. Därav beslutet. Varken vi eller mamma tror satt det är ett dåligt beslut. I några veckor har han ju ätit fast föda och enda anledningen för honom att stanna hela tiden ut hos sin mamma är för att umgås socialt. Och det är ju en viktig del!

Det bästa hade väl varit att vänta tre veckor till. Men samtidigt, då får han väldigt lite tid med oss innan vi måste vara tillbaka i respektive skola. Jag kan - med träning efter skolan - ibland vara hemma vid sex eller sju på kvällen. troligtvis senare. Danne lär ju vara hemma direkt när han slutar (och en massa däremellan, om jag känner honom rätt), men det blir ändå väldigt ensamt för en liten bäbis som är van vid två hundar, mamma och syster. Jag ska helt ärligt säga, att jag tycker att det är synd att han är så liten. Mellan 10-12 veckor står det i vår bok "innekatter", och jag minns när vi köpte Kompis, vår stora katt. Hans uppfödare sa "12 veckor eller 1 kg".

Dock tog vi hem vår andra katt, Nisse, tidigt. De sa att de tänkte avliva honom annars. Han var stallkatt. Jag vet inte exakt hur gammal han var, men han hade inte riktigt blivit avvand. Hans nuttade på örsnibbar och fingrar i flera veckor efter hemkomsten, men i övrigt verkade han må prima.
Gandalf är rätt stor och tuff. Jag är säker på att han skulle klara det. Är jag ensam om att tro att det är bättre att ta honom vid 9, och umgås med honom konstant, eller ska vi vänta tills han verkligen måste bli 12 veckor, och, pang boom, bo helt ensam långa perioder när han aldrig tidigare varit det?


Gandalf och Danne
Mitt samvete värker oavsett, men jag vi gör ju vad vi tror är bäst.


Kommentarer
Postat av: Pappa

Normalt är ju 12 veckor och uppfödare av raskatter är mycket noga med det. Jag tror nog att det ändå kan skilja på individer och Gandalf verkar ju vara en ganska tuff herre även om syrran är ändå tuffare :-)



Tenshi är vad jag förstått mindre och mindre hos sina ungar och det är ju ett bra tecken. Det kommer säkert att fungera bra Annie och det är ju bra om ni kan vara hemma hos honom dom första dagarna så han inte blir för ensam direkt :-)

2009-10-15 @ 19:33:43
Postat av: Sofie

Jag tror nog att det kan fungera att hämta kissen vid 9 veckor, dock kanske han inte helt har lärt sig av sin mamma att man gör ifrån sig på lådan? Sylvester, min förra katt, var 12 veckor när vi hämtade honom och han var då helt rumsren, det kan ju vara ett plus ;)

2009-10-22 @ 05:55:58
URL: http://rideronthestorm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0