http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5333783.ab

aftonbladet.se

Ibland blir jag bara sååå förbannad. Jag tycker verkligen synd om Sarah och hennes familj, men jag hade tyckt mer synd om dem ifall aftonbladet skrivit sin artikel annorlunda. Så jäkla förbannad blir jag, när de låter folk uttala sig om sådant de inte vet ett skit om! "Det är deras instinkt att vara agressiva." säger hon. Hur många rottwieler har hon haft egentligen? Jag blir så ledsen. Rottwieler är vakthundar, snälla och underbara familjehundar. De få som attakerar gör det för att deras ägare är dumma i huvudet och inte har vett på att uppfostra dem. Jag kan slå vad om attt både Boxern och Rottwielern som nämns i artikeln var bra mycket bättre uppfostrade än råttan som blev ihjälbiten. Folk har en tendens att inte klara av sina hundar - och de är då det blir problem, inte själva rasen och dess så kallade "natur". När fel person väljer en hundras som inte passar dem, då blir det olyckor och tragedier. Men att uttala sig om att alla är på ett sätt eftersom att enskilda individer gör det är i mina ögon barnsligt, ogenomtänkt och rasistiskt! Skulle alla svenskar vara  mesar bara för att din granne är det? Skulle alla norrmän åka skidor bara för att de råkar ha duktiga elitskidåkare? Skulle artikeln handla om människor skulle den väckt ramaskri!

Jag säger inte att Boxern och Rottwielern gjorde rätt - för det vore lögn. Däremot vill jag vända bort fokusen från särskillt rasen Rottwieler. Den står nämnd i rubriken, och som vanligt skapar detta orättvisa fördomar om en hel ras. SLUTA. Skriv istället "Två hundar bet ihjäl chihuahua". Det vore rättvisare. Det är inte rasen som dödar, utan den enskilde individen. Det var inte Tyskland som mördade judar under andra världskriget, utan enskilda fångvaktare och idioter. Där fanns människor som försökte motarbeta det. Som var underbara och älskvärda. Mebn som inte blir sedda på grund av vad färre människor gjorde.

Jag vill påpeka hur viktigt det är att få all information om en händelse och inte bara en vinklad liten historia. Ska du vara fördomsfull tycker jag i alla fall att du kan försöka vara rättvis. Vad gjorde Chihuahuan innan hundarna anföll? Varför anföll dem? Varför var de lösa? Och om nu chihuahuan fick vara lös på sin uppfart, ska inte boxern oxkså ha samma rättigheter? En liten chihuahuablandning kan också skada barn och andra hundar, fastän den knappt är större än en hamster. Tänk på hur din egen hund är uppfostrad innan du klagar. När olyckan inträffar är det för sent. Låt inte din hund hoppa, skälla, ignorera dig som ledare.

Munnskydd är till för de som misslyckats. Sätt det på småhundarnas mattar istället, och på deras hundar med för den delen, så kanske vi andra får lite lugn och ro. Oafta är de nämnligen mycket mindre uppfostrade än våra stora HUNDAR. Men då gör det väl ingenting? För då är det väl bara gulligt?


En arg och ledsen Annie.
Läs arikeln själv och avgör om den är vinklad mot rottwielerns nackdel:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5333783.ab

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0