Historien om idag

Idag då jag kom hem från skolan var det strålande väder, och huvudvärkstabletten hade gjort resultat. Så jag och vovve begav oss ut för att göra stan. Vi gick runt bland frisörsalonger och beslutade oss för en av dem. Vovve var jätteduktig när hon väntade utanför medan matte gick in. Så nu är håruppsättning för balen bokad. Jag blir väldigt fattig. Hoppas bara att jag blir lika fin som jag blir fattig! 750 spän för att sätta upp håret? Synd att jag inte vågar lita på att det blir bra att göra det själv... annars hade jag gjort det. 750 för en enda kväll... men men, må det bli Kvällen med stort K, som jag aldrig glömmer.

Sedan knallade vi fram längs gatan till djuraffären. Där svängde vi in båda två för att köpa en så kallad fästingpenna. Det är en sådan som syns längst till höger, den med lite grönt på. Jafg hittade en fästing på Catchy tidigare, och ville slippa att ta den med pincett. Det går ju det med, men det är svårare och jag vill inte riskera att nypa henne.



Vi klev in i butiken, och blev varmt mottagna av butiksägaren. Catchy försökte nå alla läckerheter i butikshyllorna; torkade grisöron och hundben. Vid disken stod en tunna med löshundgodis som tydligen luktade väldigt gott, för den ville nosen hela tiden ner i. Butiksägaren log och när vi hämtat fästingpennan stack hon ner handen i tunnan.
- Vill du ha lite? frågade hon Catchy. - Kan du sitta fint?
Catchy kan sitta fint. Särskillt när någon lockar henne med en läcker godisbit. Hon satte sig på sin runda bak och skelade nästan i sin iver att se vad som fanns i handen.
- Duktigt, sa butiksägaren och räckte Catchy godiset.
Catchy luktade (det var sådant mamma brukar ha hemma), men dissade det och vände sig bort för att nosa på kattmatskonserverna bakom istället. Jag och kvinnan skrattade förvånat.
- Men Catchy! sa jag. - Är du kräsen idag?
Butiksöägaren stack ner handen i tunnan igen. - Vill du inte ha godiset? frågade hon Catchy. Nu sträckte hon fram handen, som plötsligt innehöll tre godisbitar.

Då åt Catchy. :-)
Hon är kanske så van vid sin nya diet att hon ratar godis ;-) Här har vi en hund som tänker på sin hälsa! Igår åt hon tonfisksallad. Utan att tugga. Så idag upptäckte jag hela majskorn som kommit ut igen. Hon är så glupsk att hon inte ens tuggar maten! Men mamma, så ni har uppfostrat henne!

matdags


Promenaden avslutades med en runda till Netto där vi mötte upp Danne. Sedan hem. Över en timme ute i busvädret. Det var uppehåll hela tiden. Ljuvligt! Nu ska jag äta ägg & kaviarmackor och dricka kaffe. Så det så! :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0