Vetrinärbesöket avklarat

"Det har jag aldrig hört... vad var det för vetrinär?"
Ordagrant citat, kanslisten i Alvesta hundklubb.

Jo, det undrar vi också. Therese Helmersson heter hon. Hon är jättetrevlig och äger Växjö vetrinärpraktik. Jag ska dra hela historian från början.

I somras steg jag innanför dörrarna i deras nyöppnade lokal och fick prata med vetrinären själv, som satt i disken. Jag ville boka tid för undersökning av vår katt (som börjat kissa inne i vardagsrummet) och för vaccinering av både henne och valpen vi då inte fått hem än. Vi pratade en stund och jag fick två olika sortes tabletter till henne, Cystese för hennes mage och Zylkene mot stress och oro.

Det finns tusentals saker som gör att en katt kan kissa inomhus, och orolig för min katt som jag var köpte jag bägge produkterna för att testa. Vi följde instruktionerna men märkte ingen förändring i varken henens beteende eller i kisseriet. Danne kommenterade att hon snarare kissade oftare utanför lådan, men det vet vi inte om hon verkligen gjorde eller om det var vi som kontrollerade ännu noggrannare.

Efter en månad, 1000 kronor till ingen nytta, slutade vi med medcininen. Ingen skillnad. Idag kissar hon fortfarande i soffan och på all textil i vardagsrummet. Det enda som är bra är att vi ofta ser då hon hoppar upp på soffan/hundens filt, och då sätter vi henne på baljan istället. Då kissar hon där. Två-tre gånger dagligen kommer hon ihåg baljan utan vår hjälp. Hon bajsar alltid där.

Hur som helst. Då vi bokade 12-veckorsvaccination var det meningen att vi skulle börja på valpkurs direkt. Något vetrinären enträget bad oss att ångra. Hon kom med många medicinska själ såväl som betendemässiga, attd et var stressigt för den lilla, att risken för smitta var jättestor osv. osv... Vi lydde henne, kärleksfulla hundägare som man är, och då vi pratade med kanslisten på Alvesta hundklubb blev hon väldigt brydd.
"Vad var det för vetrinär?" frågade hon. "Det där har jag aldrig hört under de sex(eller sju, minns inte vad hon sade) som jag arbetat med hundar!"
Men då hade vi ju redan valt att avbryta.

Vetrinären hade också rått oss att inte vaccinera Lady på 12-cveckorsveckan, utan propagerat för att vi skulle vänta lite med sprutan. Därför var det först igår som vi klöev innanför dörrarna på mottagningen med kattbur och hundvalp. Där fick vi höra fler konstigheter.

Danne och Lady

Vetrinären

I väntrummet

Prinsessan

Jo, när vi kommer in i väntrummet lyfter jag upp Lady på bristsen. Vetrinären tar tag i henne för att börja, och Lady blev rädd. En främling som plötsligt höll fast henne! Hon nafsade och gömde sig nära mig. Då håller vetrinären ett förmaningstal om att vi har en vek/rädd valp och att vi måste vara noga hur hon hälsar på andra människor och andra hundar så att hon inte blir farlig. Bland annat föreläste hon om att det var Lady som skulle komma fram till människan, när hon vågade, att man måste vänta på det... samtidigt som hon själv gjorde det motsatta mot valpen.

Hon skrev ut lugnande till Lady. Jag stod där och gapader. Visst, vissa människor är Lady avvaktande mot, men personligen är jag mycket stolt över hur kavat hon är. Hon reagerar sällan på någonting och hälsar gärna på andra människor och hundar. När jag sa det svarade vetrinären att Lady bara låtsas vara modig. I mina öron låter det rätt fåningt. Visst är Lady kaxig ibland, mot andra hundar, men ofta bryr hon sig inte utan tittar bara på dem. Som hundägare måste jag ju vara helt kass om jag aldrig märkt att min hund är feg.

Sedan kom vetrinärens man med deras hund. Den hängde i kopplet och morrade åt Lady då de passerade oss. Hm?

När vetrinären föreläst färdigt om hur vi skulle vara som hundägare skulle hon undersöka katten. Hon klämde på hennes mage och berättade sedan exakt samma sak som hon sagt till mig vid mitt tidigare besök. Rekomenderade exakt samma sak. Då förklarade jag att vi redan testat det, och vad tror ni då hon rekomnderade? Jo, antidepressiva medel för människor. "Det gör henne lite loj, och skadar levern rätt mycket." tillade hon efter att ha öst rekomendationer om det läkemedlet en kort stund. Hon tillagde också att vi med den behndlingen skulle behöva ta bort katten med tanke på den förstöda levern.
Då vi tvekade rekomenderade hon medicin mot ledvärk för hundar. "Men eftersom det inte finns för katter är biverkningarna okända".


Mitt i allt ville Lady ha godiset som vetrinären hade i handen. Då hoppade hon upp mot bordet och vetrinärens ben. Vad gör vetrinären? Jo, hon ger Lady godis för att hoppa upp på henne.
"Inte hoppa!" utbrister jag och Danne.
"Men det får hon" negligerar vetrinären och matar valpen.
"Kommer du att göra sådär nästa gång vi kommer också eller?" frågaer jag irriterat, och det skrattade hon bara bort, lämnade rummet för att hämta/lämna något. Nej, det är ju inte hennes bekymmer om hon lär vår rottweilerblandning att hoppa upp på folk. Något vi arbetat mot sedan vi fåttt hem henne. Tack så jäkla mycket!

Sedan tog hon nästan 2000 kronor betalt, bland annat för undersökning av katt. Men hon gjorde ju ingenting? Klämde på magen i samband med vaccineringen gjorde hon, sedan pratade hon bara smörja. Hon ville få det till att katten blivit stressad av flytten, fyra månader innan problemet uppstod. Sedan ville hon ha det till att det var valpens fel, som dök upp fyra månader efteråt, typ. En sak är säker. Dit går jag aldrig igen.

1. Om nu Lady är feg, så är det bara för oss att acceptera det. Men att som vetrinär predika om ett sätta att behandla och att sedan inför våra ögon göra det motsatta ger dåligt intryck.
2. Man lär inte andras hundar olater. Särskilt inte om ägaren står briedvid och protesterar.
3. Vilken vetrinär skriver ut antidepressiva medel med orden att de förkortar kattens liv, förstör hennes lever och gör henne sjuk?

Jo, Therese Helmersson i Växjö.


Kommentarer
Postat av: Pappa

Tråkigt att ni skulle behöva kasta bort pengar på den där människan. Vaccinerade hon Lady i alla fall??



Jösses...

2010-09-16 @ 16:35:25
Postat av: Mikaela (blunders matte)

här kan ni kolla på Messi(Blunders)egna lilla blogg :D

harligthundliv.blogg.se :) Han är underbar hund!

2010-09-20 @ 17:38:02
URL: http://harligthundliv.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0