Aftonbladet har gjort det igen.

Aftonbladet har gjort det igen.

Ännu en värdelös artikel. Jag undrar när de börjar varsla sina anställda? De verkar råda skrivtorka på deras kontor, så att journalisterna skriver om totalt fåniga saker för att få behålla sina jobb. Håller ni inte med mig?



Kamphundarna har ökat i Sverige!! Hjälp!! Hela 0,8 % av alla hundar i Sverige är kamphundar!! Alltså inte ens var hundrade hund du möter, är en kamphund. HJÄÄÄÄÄLP!!

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Jag har redan publicerat statistiken från förra året. För er som kanske inte läste då såg det ut som följande: 
"Sedan den nya strängare lagen trädde i kraft 1/1 2009 har polisen omhändertagit (år 2009) 43 st hundar.

5 amstaff

3 schäfer

1 Leonberger

1 Grand Danois

33 blandraser"

Av 700 000 hundar, blev alltså 43 omhändertagna. Av dessa vet vi säkert att fem var av "kamphundsort". (Men det är ingen ras, utan ett gammalt kvarlevande uttryck för de hundraser som förr användes till hundkamper. Dagens hundar avlas för deras sällskaplighet och kärleksfullhet mot människor.) Sedan finns ett stort mörkertal, men det är faktiskt inte det viktiga i situationen. Det viktiga är: Varför vet hundarna?

Först när vi vet varför kan vi avgöra om hunden är farlig eller inte. Jag vågar påstå att det oftast rör sig om olyckligheter, dvs. att man av misstag pressat/stressat hunden till situationen. Då man skitit i/missat hundens varningssignaler. I vissa fall kan hunden vara sjuk. Men i många fall saknar hunden en ledare och känner sig otrygg. Att avliva dessa hundar är djurplågeri. Det är som att ge dödstraff till ett barn för att det bet sin lillasyster.
Lät denna jämförelse konstig? Inte om du tänker efter.

En hund har ett förstånd som en genomsnittlig 2åring. En hund är ett djur. Det fungerar och kommunicerar på ett annat sätt en vad vi gör. Den kan inte se oss i ögonen och säga: "min lillasyster stal min docka och klippte av hennes hår". Det kan fyraåringen. Hunden har via ögonen givit signaler. Den har med största sannolikhet morrat. Backat/ryggat. Kanske till och med nafsat i luften. Den har stirrat personen rakt i ögonen, rest raggen en aning, ställt sig i en stel position. Precis som fyraåringen skrikit till sin syster "Släpp! MIN! ANNARS BITER JAG!". Hunden har försökt varna.
Nej. Hunden är inte oskyldig. Den är en medbrottsling. Den har bitit. Men det är enligt lag ÄGARENS ansvar. Och om man som ägare brustit i uppfostran och inte kan kommunicera med sin hund, då händer tragiska olyckor. Men det ligger inte i en hunds natur att anfalla människor. Faktum är, att den sedan domestriceringen  från vargen, utvecklats för att kommunicera med oss. Det är det djuret i hela världen som bäst förstår oss. Ändå straffar vi dem med döden då vi missförstår dem.

Och en ökning av anmälningarna kan bero på fler än en faktor. Det beror knappast på fler så kallade kamphundar. Jag tror snarare på fler oerfarna hundägare. hundägare som skaffar hund för att den är så söt och gullig. För att det är mode. Hundägare som inte förstår vikten av lydnad och uppfostran. Hundägare som tror att ledarskap innebär våld och tvång. Olämpliga men ack så kärleksfulla hundägare. Som inte förstår att en hund inte är ett litet barn, som behöver kärlek, modekläder och ett kopplel med paljetter. 
  
Men helt ärligt tvivlar jag på att det sker särskillt många fler hundaattacker idag än för tio år sedan. Jag tror däremot att fler bryr sig nu, att fler anmäler. Kanske just för att hundar för en del mer liknar snuttefiltar än djur.

Missförstå mig rätt nu. Kontentan av det hela är att folk borde koncentrera sig mer på uppfostran hur man skänker människor hundvett, och mindre på vilka raser som kan vara farligast. Alla raser blir farliga i fel händer. Skillnaden är skadan de kan göra beroende på hur starka och stora det är. Om en chiauhua biter dig känns det inte lika hemskt som om en amstaff gör det. Men biter en chiahua dig i halsen när du sover, dör du likafullt.

Att skylla hundattacker på en hundras - eller på hunden - är som att beskylla skolan för att eleverna är respektlösa mot sina föräldrar. Det är föräldrarna som ska uppfostra barnen som sedan ska ut i samhället. Precis som hundägare ska fostra hundar som ska ut i samhället.
Vi är bra duktiga på att skylla ifrån oss.
Det är alltid Någon Annans fel.
Stackars Någon Annan.
Det är dags att ta ansvar, Sverige.

Se artikeln på: http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article7857255.ab


Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag tycker att man ska införa nån form av lincens för att ha hund. Det skulle ge mer jobbmöjligheter och inte lika många skulle skaffa hund som en "mode/tuffhets" grej. Men då krävs det en kurs där man kan bli icke godkänd, för annars kan man bara gå dit och sov.

Sen ska man tänka mycket på rasen. En del hundar passar inte in i vårt samhälle här i Sverige som t.ex kaukasisk ovtjarka. En hund till för att vakta får i utlandet. De är hundar som har lite kontakt med människor och är avlade för att ta egna beslut. Den funkar inte bra i ett svensk samhälle. Denna och liknande raser kan jag gå med på att förbjuda, enbart för att de flesta människorna inte klarar av denna rasen. De är inte gjorda för ett familjeliv eller ett samhälle. Så jag tycker att dem ska vara där dem gör nytta och där dem mår bra.



Sen vet jag några stycken som inte borde ha hund. Nån har insett sitt misstag medans en annan skaffar fler hundar. Jag blir bara så arg när dem inte fattar vad uppfostran är!

2010-10-02 @ 23:23:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0