Fredrik Steen

Då var det bekräftat. Lady är varken vek eller feg. Tvärtom en mycket normal valp. Och det borde ju "hundcoatchen" Fredrik Steen veta, om någon. Jag trodde att han var i Växjö för att hålla föredrag, så jag hade inte reflekterat mycket mer än så över att han var i krokarna. Inte förrän min omtänksamma jecka sms:ade och upplyste mig om att han skulle befinna sig på djuraffären Arken hela dagen för att svara på frågor och hjälpa till.

Jag kan inte säga att han är någon idol (jag har inga sådana, man måste förstå att kända människor fortfarande är människor med fel och brister. Glömmer man det blir man oftast besviken om man träffar människan i fråga) men han är en i mina ögon sund förebild för hundvänner. Han har haft kennel sedan -93, tränat och ställt ut, utbildat polishundar och gud vet vad. Jag fick upp ögonen för honom... var det förra hösten eller ännu tidigare? Då sändes halvtimmar av hundvett med honom där han hjälpte hundar med problem och hundägare som ofta själva var problemet.

Programmet hette Hundcoatchen, vilket är rätt missvisande. Det är ju inte hundarna han tränar, det är hundägarna som får lära sig att kommunicera med djuren. Idag såg jag honom, på enbart ett par minuter, förvandla två "aggressiva" hundar till lydiga gosedjur. jag har sett alla avnitt han spelat in, varje klipp han medverkat i, nyhetsmorgon och dylikt. Jag följer hans blogg dagligen.

Vi var där i kanske 1,5-2 timmar. Mest lyssnade, men frågade också och insöp omgivningen. lady skötte sig utmärkt, tycker jag. Satt mest intill mig och sträckte nyfiket ut nosen mot endera leksakerna och endera andra hundar. Jag lärde mig jättemycket, och Danne blev jätteinspirerad. Han och Lady lekte inkallning när vi kommit hem och fått i oss lite mat. Jag har aldrig sett Lady komma så snabbt när Danne ropar.

Mycket i hundvärlden bygger på sunt förnuft. Ju mer jag lär mig, desto mer inser jag hur många andra som inte kan "a thing". Hur många som gör fel, på hudnens bekostnad. Blir den farlig, avlivar man hunden, inte ägaren vars misstag hunden får plikta för. Jag vill verkligen få Lady till en förebild för alla hundar.

Och visa alla hundoerfarna och hundrädda där ute att rottweilern inte är en farlig hundras.







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0