Inte smakligt...

Jag har insett en sak. Det finns många saker en frisk och sund valp behöver få i sig för att bli stark och växa sig stor.

Men det finns också miljoner saker en valp INTE behöver få i sig. Som de INTE ALLS bör få i sig. Saker som är helt förbjudna att äta.

Tyvärr har vår valp inte insett det. Två internetkablar senare hittade vi valpen med en mus i munnen. En DATAmus. Hon har missförstått det där med att äta för att få energi. Hon tror att man ska äta EL för att få energi.

Faktum är att valp är besatt av just denna tanke. Och då spelatr det ingen roll om matte och husse försöker hålla henne under uppsikt, fyar, flyttar henne, skäller, suckar, stampar i marken eller sliter våra stackars frisyrer från våra hjässor. Valp hittar glatt nya kablar att tugga på! till exempel överföringskablen till mattes kamera. den ser lite mysko ut, men matte han rädda kabeln i tid. Till skillnad från den stackars datamusen. Vila i frid. Här hemma är det definitivt inte fridfullt ;-)

Eller, jo, det är det. Näre valp sover. Är hon vaken är det dags att öppna ögonen man har odlat i nacken. Det behövs, för hon är en jäkel på att smyga iväg och hitta på hyss. Ena sekunden sover hon sött... nästa sekund hör man ett brak från köket och ännu en ungsform har åkt i golvet (Två formar gick sönder. Den nuvarande har hållit för två smällar).

Vissa saker är ätliga, andra inte. Synd att valpar - eller hundar i allmänhet - inte riktigt förstår det!

Mu(s)msigt!


Och jag passar på att be om ursäkt för eventuella stavfel. Jag har ett nytt tangentbord och har inte riktigt vant mig vid det ännu :-) Och tack för alla kommentarer! Det blir MYCKET roligare att skriva då.

Kommentarer
Postat av: Dan Brickman

Det bästa sättet att hålla valpen borta från prylar är att aktivera henne ordentligt. Fast det vet du ju redan. En sak som många missat är att aktivera hunder psykiskt också. Ge henne utmaningar i form av att gömma lite godis eller en vante eller något ute och så ska hon leta efter det. Sök är också jättekul. Du eller Danne gömmer sig och så väntar den andre med valpen för att sedan sända iväg henne på ett tecken. Jättekul att hitta husse/matte sedan :-)))

2010-11-01 @ 13:43:57
Postat av: Annie Brickman

Haha oja! Vi brukar få henne att söka godisar, ibland lägger vi ett spår till henne. Vi har inte så bra ytor att släppa henne där vi kan gömma oss. På en stor äng finns inga direkta gömställen ^^



Nej, problemen är när hon sovit en stund och vaknar. Hon är en jäkel på att smyga! Ena sekunden sover hon så sött, i nästa brakar det till någonstans! :-) Att hon inte tuggat sönder mer än hon har ser jag som en förtjänst av just aktivering. Jag var beredd att offra allt jag ägde.. men hon har bara tuggat på en hundradel av allt vi äger. Men smakprov av det mesta försöker hon ta om man inte är uppmärksam! ;-)

2010-11-01 @ 15:18:02
URL: http://cannea.blogg.se/
Postat av: Georg

En hund som fångar möss. Varit tillsammans med katten för mycket!

Dåligt sällskap?

2010-11-01 @ 16:52:38
Postat av: Dan Brickman

Ni har väl skog därborta också?? :-))



Skog är perfekt och ni behöver inte gömma er så långt bort. Framförallt nu när hon är ung valp :-)

2010-11-01 @ 19:47:49
Postat av: Jecka

Jag har nog haft tur att Siri har fattat att sladar rör man inte. Men jag hade som regel redan första dan hon kom till mig att sladdar håller man sig undan ifrån.



Det din pappa säger är en bra sak, inte för att det kommer hjälpa med sladdbitandet men det kommer att få henne osäker när hon är själv. Siri tappade bort mig första veckan hon var hos mig. Hon blev så rädd att hon alltid höll koll på mig sen dess. Så med jämna mellanrum gömmer jag mig. Fast Siri är så trög ibland så att man får ropa så att hon märker att jag är borta. Ibland har hon blivit så orolig att hon börjat gnälla. :P

2010-11-02 @ 20:37:33
Postat av: Annie Brickman

Nackdelen med att inte vara uppvuxen i trakten är att inte känna till bra, obefolkade skogsområden. ;-)



Jecka: Jag vill verkligen inte ha en hund som är osäker när hon lämnas själv, om så bara i skogsmiljö. Jag har en hund som halvt om halvt blir hysterisk om jag går tio meter ifrån henne när husse håller i kopplet. Lady är tyvärr väldigt mammig, vilket sakta men säkert ska vänjas bort. :-) Men ensamheten ska vara trygg och mysig.



Hur gjorde du då, för att få henne att fatta nada-sladdar? Lady tycker att det blir jättekul att göra det som är förbjudet. Hon smyger ofta bakom våra ryggar, så fort hon får chansen. Ofta hinner vi märka det, men ibland lyckas det lilla livet.

2010-11-05 @ 00:21:24
URL: http://cannea.blogg.se/
Postat av: Jecka

Min tanke med att Siri ska bli osäker ute i skogen är mer så att hon kopplar ensam som läskigt. Så att springa iväg på egna äventyr inte är så lockande. Men Siri är en självständig hund så henne passar det utmärkt att göra så.



Jag har aldrig haft problem med att hon biter på sladdar. Det har helt enkelt inte vatt roligt tycker hon. Men jag har haft sten koll på henne sen dagen hon kom, att sladdar rör man inte. Men om det är något nytt och viktigt Siri måste lära sig så har det varit noll tolerans. Som att inte ätta katternas mat som är på golvet. Så där var det sten koll och märkte jag att hon åt smög jag dit tog tag i henne och skrek så in i helvete. Har hon närmat sig maten har jag skrikigt. Det tog några dagar men nu rör hon inte den.

2010-11-08 @ 07:47:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0