Förlåt mig, mamma!

Förlåt mamma.
Men jag är verkligen orolig för Catchys skull. Hon har blivit fet. Om du och Nea inte lyckas göra något åt det är det faktiskt riktigt farligt. Hon har lätt att gå upp, men jag tycker det har gått för långt nu. Hon riskerar att dö i förtid.

Jag var tvungen att skriva det. det har gnagt i mig sedan ni var här. Och när jag nu tittar på bilderna från besöket bubblar känslorna upp igen.

Men nu lämnar vi det där!

Jag har förresten en vakthund, har jag berättat det? Hon har gått här hemma och fnyst vid dörren. Hon blev bannlyst till soffan. Ett protestmorr som lät väldigt ynkligt och en blick på dörren föäljde med det. Man ser så tydligt på henne om hon är uppspelt eller avslappnad. Som nu, när hon bevakade dörren, drar hon ihop öronen mitt uppe på huvudet så att de reser sig och pekar rakt fram. Det får henne att se mer rottweileraktig ut. Fåntratt! Men hon skällde inte i varje fall. Ett tips jag fått lära mig om vaktiga hundar, är att inte bara "säga till dem" att de gör fel. Skällandet på dörren brukar bygga på att de står framför dörren, ser dörren och lyssnar efter ljuden utanför. Om man flyttar hunden, att hunden inte får titta och lyssna vid dörren, ens befinna sig i hallen, brukar de inte skälla heller. Funkar på Lady, men inte så mycket på Catchy. När vi har vart hundvakt har hon legat i sänegn eller i soffan och gruffat därifrån. men hon har inte skällt om inte någon knackat på vår dörr. Och enligt vår instruktör får hunden gruffa & fnysa, men inte mer än så. Enligt Fredrik Sten får hunden inte ens spetsa öronen efter ljudet. :-) Alla säger olika. Det gäller att hitta vad som fungerar för en själv.

Vad kul det är att se Alvesta utan snö! Det känns som om det var evigheter sedan, inte 1-2 veckor!





Lady

Flyghundar

Plask!

Lek varvas med träning!

Okej då...



Lady

Godisråtta

Väääänta!

VÄÄÄNTA....

Åh, där är matte!!

Vad gör ni?

Tjockis

Kommentarer
Postat av: Dan Brickman

Det där med överviktiga husdjur är lite mer komplicerat än jag först trodde. Jag har världens besvär att ge Atlas den mat han behöver utan att Kansas är där och nprpar den..hon behöver nämligen banta rejält..



Nu är ju detta två innekatter fast man kan ju gå ut med katter också. Det verkar som om dom har väldigt olika aptit dom där två och det är nog lika med hundar.



När vi hade stora hundar hemma så var man tvingad att varje dag gå en en timmes runda med den. Plus naturligtvis 3-4 rundor på ca 20min för att göra sina behov. Vi pratar om ca 2 timmar. Varje dag.



Små hundar kan klara sig på mindre men inte hundar i Rottis-Scäferklass.

2010-12-01 @ 11:43:39
Postat av: Annie Brickman

Exakt! Och har man husdjur som äter olika, som Atlas & Anza, eller i mammas fall Bonita (knappt aptit alls) och Catchy (äter allt), är det extra viktigt att ha koll på dem. Hudnar är ju lättare, efetrsom de äter på bestämda tider. Man kan ju testa med lightfoder i kombination med ökad motion. Att ta bort Bonitas skål så att Catchy inte kan komma åt den, eller mata dem i olika rum. Framförallt måste mamma och Nea, så länge hon bor hos mamma, faktsiukt ge hundarna kvalitétstid, tror jag. En skogspromenad om dagen räcker inte riktigt åt Catchy när det gäller viktminskning. Och Bonita behöver ju sin aktivering :-P

2010-12-01 @ 14:30:15
URL: http://cannea.blogg.se/
Postat av: Jecka

Inte för att jag känner din mamma, men man ser tydlygt att Catchy är tjock. Å med tanke att hon är både bernasennen och rottis så är det ju extremt viktigt med vikten. Såg nått vetrinär programm för ett bra tag sen. Då var det en liten hund som var överviktig men kanske 5 kg. Skulle man jämföra den övervikten hos en männsika så motsvarar det 140 kg!! Så varje kg är superviktigt hos hundar.

2010-12-02 @ 17:33:35
Postat av: Annie Brickman

Ja oja!! Vet inte hur bärnen är, men rottisen är en matglad hund och det måste man tänka på. Det är lätt att skylla ifrån sig, men i catchys fall finns inga undanflykter. Hon måste gå ner, mycket och snart, för att inte drabbas av allvarliga sjukdomar. Jag är skitorolig. mamma påstår att hon hgar börjat gå ner lite nu, men jag kommer inte kunmna sova gott igen förrän hon är normalviktig.

2010-12-03 @ 13:53:38
URL: http://cannea.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0