Riktig Kiss-katt.

I förrgår kväll hände någonting chokerande.
Jag hade just kommit hem från jobbet och vi hade satt oss vid bords för en sen middag, när jag ser katten huka sig över Dannes jacka i hallen och kissa. Det har inte hänt en olycka sedan hon var riktigt liten, och då var det för att vi råkat stänga toalettdörren. Nu satte hon sig ner till synes helt medvetet.

Igår kissade hon på köksgolvet, på en tom plastpåse i vardagsrummet och på parketten. jag har varit där och skurat och städat, men jag förstår inte. Varför? varför gör hon så?

Reviskissar katthonor? Jag har aldrig hört talas om det, men det kanske dem gör? Jag vände upp och ner på kattstackarn igår bara för att kontrollera att hon verkligen är en hona, och det är hon. Vad kan det annars vara? Jag läste för längesedan på ett forum att katter som plötsligt och oförklarligt börjar med det kan göra det som protest. Jag har provat att städa ordentligt, alltså så att ingenting ligger framme som går att kissa på. Kan det ha varit resväskan i hallen och tvättstället som irriterade henne? Det har ofrånkomligen varit extra stökigt i lägenheten sedan Danne började praktisera. Både han och jag har varit trötta, och särskilt Dannes grejor har haft en förmåga att hamna på golvet (jackorna, i synnerhet?). Och fastän vi kört säkert fem maskiner den här veckan ligger det ändå smutsiga kläder på golvet i sovrummet.

Men om det inte är det, vad kan det då vara?
Några tips?
Vad ska man göra då hon kissar/kissat?

Jag har tjoat till då jag sett henne, stänkt vatten på henne om hon börjat "gräva" på golvet såsom hon gör innan hon kissar, burit henne till baljan direkt, skurat de drabbade fläckarna noga. Jag vill ju inte att hon ska bli rädd för att kissa, bara att hon ska göra det på rätt ställe.

Baljan är ren och fin, inte överdrivet men absolut inte äcklig. Ska jag skura den bara för att testa? Än tycker jag väl inte att det är värt att hia upp sig över, men om det fortsätter blir det både irriterande och äckligt. Och när hon nu varit så duktig kan jag inte låta bli att oroa mig.

Jag är tacksam för alla tips!

Kommentarer
Postat av: Dan Brickman

Mycket märkligt.



Jag tror inte att honor revirpinkar.



Prova att göra rent baljan ordentligt. Katter kan vara väldigt noga med det. Atlas är det medans Kansas är mer en "lortgris".



Röj upp så mycket som möjligt från golven så att hon får friare ytor. Det kan ju vara ett slags visat missnöje även om jag tror att det är ett långskott.



Kanse är det bara så att hon gör detta under löp. Jag har aldrig hört talas om det men jag vet inte.



Kolla kattforum. Kattforum.nu fanns förr eller katten i fokus. Sök.



Hoppas att det blir bättre annars blir det ju väldigt jobbigt.



Kram/pappa

2010-03-16 @ 10:00:42
Postat av: Sofie

Jag hade katt tidigare, visserligen en hane. Men han var kastrerad så han revirpinkade inte heller. Dock kunde han kissa på andra ställen än lådan om den inte var till belåtenhet för herren... Det vill säga om den antingen var för smutsig. Eller för REN. Har du använt medel när du städat lådan? Det kan få dom att protestera, bäst att bara tvätta ur den med varmt vatten...

I övrigt kan katter protestera mot allt för mycket ensamhet och instängdhet (innekatt va?)... Alternativt för lite stimulation.

Om allt verkar fungera runt omkring kissen, med låda, stimulation mm. Så ring och kolla med en veterinär. Urinvägsinfektion kan ju få alla djur att kissa där dom för tillfället står.

Gräver hon på golvet så är det nog snarare att nåt luktar där som hon försöker gräva ner, än att hon förbereder sig för att kissa...

Hoppas nåt av tipsen hjälper... Kram

2010-03-17 @ 07:47:17
URL: http://rideronthestorm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0