Allt du behöver veta om Cannea

Då det kommit många in på bloggen som inte riktigt vet vad alla inlägg handlar om, eller vilka alla är, tänkte jag ge en liten, kortfattad förklaring.

Det här är Max. Han är pappa till båda kullarna. Han är 75 % rottweiler, 25 % berner sennen. Jättesnäll, mysig och go, men tyvärr har jag inte många riktigt bra bilder på honom. Då vi och catchy träffat honom har hundarna haft annat att tänka på än att sitta fint i kopplet och posera. Men Max är i alla fall en underbar hund, och hans mamma fick tre kullar. Så vitt vi känner till har han inga fel i släkten.
 
Max

Det här är vår ögonsten, tiken som är mamma till de små. Hon heter Catchy. Hennes pappa hette Snoddas, och var korsning flatcoated retriver/berner sennen. Vi kände honom väl, han är utan tvekan den snällaste och gulligaste nallebjörn... jag menar hund, som någonsin fått leva. Catchy har ärvt hans enorma hjärta, klokhet och inte minst, lättlärdhet. Catchys mor hette Ritzie, och hon var en fint stammad Rotweilerhona. Hon vägrade att släppa till åt någon av de rottweilerhanarna hennes ä'gare lät henne träffa, men så mötte tiken Snoddas. De fick tre kullar ihop. Catchy kommer ifrån den yngsta. 

Om Catchy kan jag skriva en hel roman. Men kort kan jag säga att hon är den perfekta hudnen. Lättränad, kärleksfull, lyhörd, lugn, lättlärd, intelligent... hon är en typisk stor hund, helt enkelt. En underbar familjehund som tröstade oss småmattar då vi var ledsna. Då hon bor mitt emot en skola träffar hon barn varje dag. Hon älskar det. Och barnen avgudar henne.  

Catchy

I den första kullen fick dessa två hundar valparna Balder, Birka, Bimbo, Bonita och Bamse. Vi har hållit kontakten med alla utom Bimbo, och det har varit omtumlande och underbart att se de små liven hitta sina hem. Rätt ägare är otroligt viktigt för en hund, och som ägare är det viktigt att ta ansvar. Två av valparna var av olika skäl tvugna att byta hem men mår idag väldigt bra med sina lyckliga familjer.

Detta stamträd klippte jag ihop då. Jag har tjatat på mamma att fråga Carita (Max ägare) om vad hans mamma hette, men hon glömmer fortfarande bort att fråga. Därför har jag helt enkelt skrivit Okänd, men jag lovar att jag ska ta reda på detta. Vaklparna står skrivna i födelseordning.



Årets kull består utav tio valpar. Bilder på var och en finns på bloggen, men för att underlätta har jag länkat till ett specifikt inlägg:
http://cannea.blogg.se/2010/july/utkast-juli-6-2010.html

Intresse har visats för många, men endast än är tingad. Lady. och det är undertecknad som har köpt den valpen.

Vem är jag? Jag är Annie, uppfödarens äldsta dotter. Hundälskare och just nu bosatt i Småland tillsammans med en Sambo och en mycket omkriven kattjäkel. "Cannea" är en ordlek från min mammas namn, CArina, mitt namn ANNie och min systers namn LinNEA.
 Nu vet ni vem som ligger bakom denna blogg och vad den handlar om. Nämnligen alla och allt nämnt ovan. det var en kort beskrivning, ska vi ge oss in på den långs nu? ;-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0