Lista på farliga hundraser? Knappast.

Nu är det bara Cleo och Nemo kvar till salu! Så passa på!


Jag känner en stark känsla av upprättelse då jag läser ett inlägg av Fredrik Steen, hundexpert tillika uppfödare, mycket erkänd här i Sverige. Han berättar på sin blogg att det förra året omhändertogs 43 stycken hundar av svenska polisen. Av dessa var...
...5 amstaff
...3 schäfer
...1 Leonberger
...1 Grand Danois
...33 blandraser

Inga renrasiga rottweilers, vilket enligt mig kan innebära en sak. Kennlar för rottisar lyckas uppenbarligen i hög grad sälja hundar till ägare som kan hund, kan vara ledare, kan engagera och aktivera sina hundar. 

Blandrasuppfödare lyckas ofta sämre, uppenbarligen. Kanske är man bara så glad att få valparna sålda och en rejäl skräll i sparbössan. man tänker inte längre än så. Vilka raser som ingår i dessa 33 blandraserna är för mig okänt, men det är säkert såsom Steen säger, flera rottisblandningar. 

Jag har ett oerhört ansvar, som nyblivande ägare till just en rottisblandning. Men jag vet, till skillnad från många andra, att det inte r rasen det är fel på, utan ägarna. Själv kommer jag göra allt för att upprätta ett gott rykte åt rottweilerrasen. Jag hoppas att de andra 9 valpägarna från Catchys kull får lika beslutsamma ägare. Jag tror att dem får det.   

Läs blogginlägget själv;

http://www.djurmagazinet.se/index.php?option=com_k2&view=item&id=691:så-då-var-det-gjort&Itemid=1031

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0