Hela tre dagar!

Idag är det tre dagar sedan världens fem sötaste valpar kom till jorden.
De växer som ogräs, de små. Mamma tror att Balder väger runt kilot nu. Vilket chockade min kompis Hanin. Hennes flera månader gamla valp väger 1,7kg. Fast jag tycker väl inte man kan jämföra storlekarna på en yorkshire och en rottwielerblandning? Det är ju trots allt några kilon som skiljer dem åt... ett gott skratt blev det i alla fall på grund av uttalandet.

Det där med olika hundar och hundraser är intressant. Tyvärr finns det så mycket fördomar mot just rottisar. I mina ögon är de helt obefogade. Ingen frisk hund föds ond (vilket för övrigt är min syn på alla levande varelser) utan fostras in i ett beteende och ett tankemönster. Till råga på detta är just rasen rottwieler en kamphund. Detta innebär inte att de anfaller människor, utan att de är smarta nog att beräkna sin omgivning, vilket förr gjorde dem lämpliga till slagsmål. DET är i alla fall djurmisshandel.
Idag har vi inte hundkamper i Sverige, men rasen finns kvar och den blir ju knappast mindre intelligent. Det är en ras som absolut måste ha stimulans. Och om fel person köper en rottis, till exempel, är det ju knappast konstigt att hunden utvecklar olater som till slut kan bli riktigt farliga. En liten hund behöver inte samma stimulans (eller fel, den behöver det, men biverkningarna av att den inte får det blir inte lika märkbara). Du kan tillåta att den hoppar eller kastar sig över maten. Om en rottis gör det kan du bli av med fingrarna eller slå dig väldigt illa om du faller. Inte bra.
Ja, jag förstår att människor kan vara rädda för kamphundar. Men innan man kastar ur sig en mängd fördomar bör man alltid kolla upp varför.

Varför skrev jag nu denhär texten?
Därför att våra fem söta valpar om några få månader kommer att hitta nya hem (kanske ditt?) där de förhoppningsvis kommer att älskas och bli underbara familjehundar, så som deras släktingar Catchy, Snoddas, Ritsie...
Och de behöver människor som faktikst älskar dem så mycket att de lägger ner tid på att stimulera dem. Umgås, promenera, leka. Det är vad en hund behöver. Orkar man inte med det, så ska man inte ha hund. Varken stor eller liten. Hundar är inga leksaker. De är levande varelser lika mycket som du och jag.

Jag skrev dethär därför att jag hoppas att det finns människor, fördomsfria och med ett stort hjärta, som kan axla den mantel av kärlek vi bär till våra valpar. De kommer att formas till en unik personlighet. Tack vare dig.


Vilken Catchy föredrar du?

Catchy vaktar boll.

Catchy ger bort sin boll.

Jag älskar bägge.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0